Wat voor evenement is Frontier?
In het kort: Frontier is een sci-fi PVE-evenement met positiespel.
Dat houdt in dat de vijf facties van de Frontier setting elkaar naar het leven staan. Op de thuiswerelden wordt flink politiek bedreven om de andere partijen een hak te zetten. Maar Frontier speelt zich af op het Bastion, op de verre planeet Eos. Deze planeet ligt ver af van de machtscentra van de facties in onbekend gebied. Daar is de eerste prioriteit om te overleven. De meeste inwoners van het Bastion hebben besloten de buitenaardse wezens samen het hoofd te bieden. De vraag is echter hoe goed dat werkt, want de oude vetes en ruzies zijn nooit ver weg.
Op ons evenement werken de spelers dus voor het grootste deel samen. Bij het opzetten van deze kolonie is iedereen nodig. Formeel is de kolonie opgericht door het Interplanetair Collectief (een toekomstige nazaat van de VN), waarbij iedere factie een bijdrage levert. Elke facties levert materiaal, mensen, expertise of financiën. Toch is het aan iedere thuiswereld gelegen dat hun factie het beste uit de verf komt: het Bastion heeft een gezamenlijke missie, maar iedere factie wil wel als eerste finishen.
Op het evenement bestaan er vier plotstijlen, ook wel (plot)lagen genoemd: militair, politiek-economisch, research & religie en factioneel. De plotstijlen hebben uiteraard flinke invloed op elkaar en scheidslijnen zijn niet altijd gemakkelijk te maken of te zien. Hierdoor kunnen verschillende spelers een totaal verschillend evenementen beleven, en dat is iets waar we dan ook actief naar streven.
Militair
Eos heeft logischerwijs een flinke militaire aanwezigheid. Het is immers een eenzaam Bastion op de grens van een onbekend gebied. Er wordt flexibiliteit van militairen gevraagd: faciliteiten zijn minimaal, bewaking is moeilijk en er is altijd het spanningsveld tussen vrijheid en veiligheid. Bovendien is veel van de planeet is onbekend, en in handen van een buitenaardse vijand met geavanceerde wapens en telepsychische krachten.
Deze laag gaat over alles wat te maken heeft met het militair zijn. Je kunt dan denken aan: gevechtssituaties, verkenning, koloniebewaking, militaire politie en missies, maar ook douane, medische zaken, militaire onderscheidingen, strategische operaties en de militaire top.
Politiek-Economisch
Diplomaat zijn op Eos is een vloek en een zegen. De wereld ligt ver van alles en communicatie met thuis gaat soms moeizaam. Aan de andere kant zijn alle facties vertegenwoordigd, en er gaat veel media aandacht van uit. Ook is er de uitdaging van de bestaande volkeren op Eos. Wat moeten we ermee doen? Vreedzame integratie lijkt moeilijk omdat ze hebben gestreden voor de vijand. Aan de andere kant is genocide ook een onaanvaardbare optie.
Degenen met zakelijk inzicht zien veel risico’s en kansen op Eos. Naast het feit dat het Bastion veel nodig heeft om te kunnen functioneren of zelfs uit te breiden kent de planeet ook unieke natuurlijke grondstoffen en is er ook veel interesse naar het exploiteren van buitenaardse technologie. De politiek-economische laag kent vele gezichten.
Deze laag gaat over kolonie & thuiswereld-politiek, journalistiek, handel, industrie, (kolonie) wetgeving en politie.
Research & Religie
Op Eos leefde er lang geleden een buitenaards ras dat door iets of iemand is uitgeroeid. Teruggevonden geschriften zijn met veel moeite vertaald en spreken van een vijand die plots kwam en genadeloos toesloeg. Na de buitenaardse invasie van de menselijke werelden is dit extra relevant geworden. Er wordt naarstig verkend, gegraven, geanalyseerd en gediscussieerd. Ook zijn er duidelijk aanwijzingen dat dit alles te maken heeft met het geloof van Maïr: De buitenaardse wezens lijken een ongewone vijandschap richting de Ekanesh te hebben. Dit alles lijkt onderdeel van een groter plaatje wat eeuwen of zelfs millennia oud is.
Ook is er de nodige buitenaardse technologie die is buitgemaakt en moet worden onderzocht. Er is al voldoende verzameld om alle wetenschappers van de kernwerelden een decennium bezig te houden, maar dit is irrelevant als het menselijk ras het niet overleefd. Daarom richt onderzoek op Eos zich op direct toepasbare resultaten en zijn de onderzoekers bijna roekeloos altijd op zoek naar nieuwe dingen.
Deze laag gaat over het verzamelen en analyseren van de informatie om ons heen. Van onderzoek naar ziektes onder de lokale bevolking van Eos tot de telepsyschische kernbommen die onschadelijk zijn gemaakt. Research & Religie zorgt voor de informatie die we nodig hebben om onszelf te beschermen.
Factioneel
De Aquila en de Dugo hebben meerdere vernietigende oorlogen tegen elkaar gevochten. De Ekanesh waren ooit Aquila tot ze religie vonden. De Pendzal en de Sona waren in het verleden onderdeel van de Aquila en de Dugo: door schimmige deals, kleine oorlogjes, bittere rebellie en onafhankelijkheids-verklaringen zijn ze eigen facties geworden. Daarnaast heeft elke factie wel zijn eigen politieke partijen, adellijke families, grote corporaties en andere belanghebbenden. Iedereen wil aan de touwtjes trekken.
Deze laag gaat over de wrijving en overeenstemming, geïnitieerd vanuit de verschillende facties, met elk hun eigen agenda en belang. Sommige leden van de facties kunnen elkaar niet luchten of zien, terwijl andere juist heel goed samen gaan. Al deze zaken hebben positieve en negatieve invloeden op de kolonie en de relatie met de thuiswerelden.