This setting has a thousand stories, a microcosm of actions where we all matter...

Personages bouwen

Voor het bouwen van een nieuwe personage voor Frontier hebben we een stappengids gemaakt om het voor onze deelnemers gemakkelijk te maken om dit proces te doorlopen. Voor het maken van een nieuw personage heb je alleen de basisregels nodig (dit boek, dus), en de basisregels zijn zo geschreven dat je als beginner geen verkeerde keuzes kan maken - de basisregels zijn breed inzetbaar dus je zal altijd wat te doen hebben. Ook mag elke beginnende speler na het eerste evenement zijn of haar personage wat betreft punten helemaal opnieuw indelen.

We maken ook een Quickstart-Guide beschikbaar van maximaal 1 A4tje met alle dingen die je moet onthouden en omdat Frontier een scifi evenement is kan je gewoon je smartphone of tablet meenemen met een tabblad voor de basisregels PDF.

 

Je maakt je nieuwe personage als volgt:

1) Lees de setting

Voor de sfeer en de achtergrond van hoe het Frontier universum is gekomen waar het nu is het belangrijk om de setting te lezen. Hopelijk krijg je daar al een paar leuke ideeen van voor je personage.

 

2) Kies een factie en lees de spelersgids

Hopelijk heb je op basis van de korte beschrijving van de facties in dit boek of op de website al een idee waar je graag je personage zou willen spelen. Lees de spelersgids van je favoriete factie of facties door en maak dan je definitieve keuze.

Sideboard: aansluiten bij bestaande personages

Wij, als organisatie, ondersteunen je graag met aansluiting zoeken bij bestaande personages of groepen. Frontier is een setting die al even loopt: er zijn een hoop groepen en personages met een uitgebreide achtergronden. Deze lenen zich heel goed voor nieuwe personages die  familie, vrienden, rivalen of bekenden zijn. Je verdiept hiermee de setting, je eigen personage, en de personages die al langer lopen. Iedereen wint.

 3) Concept

Schrijf een kort personageconcept (bij voorkeur een paar paragraafjes, maximaal 1 A4) en stel je vaardigheden samen met 25 punten. Het regelsysteem is zo gebouwd dat je als startend personage geen verkeerde puntenverdelingen kan maken: Alle verdelingen zorgen ervoor dat je bij kunt dragen. Startende personages mogen vaardigheden tot maximaal niveau 5 kopen. Vergeet hierbij niet goed te kijken in welke vaardigheden je gekozen factie sterk en zwak is. Deze vaardigheden zijn goedkoper of duurder. Voor meer informatie, zie het hoofdstuk ‘Vaardigheden’.

 

4) De pitch

Stuur je concept en het personage op naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. - belangrijk hier is ook om aan te geven waarom je personage naar Eos komt of naar Eos is gestuurd. Mocht je in een nieuwe groep spelen is het verstandig de pitch te combineren met een kort concept van je groep met een overzicht van de (toekomstige) groepsleden.. De spelleiding zal je hier op terugkoppeling geven en mogelijk vragen om je concept of groepsconcept bij te schaven om beter in de setting te passen.

 

5) Goedgekeurd concept & background check.

Wanneer de spelleiding eenmaal je concept en vaardigheden heeft goedgekeurd werk je concept uit naar een achtergrond van maximaal 1 tot 2 pagina's en stuur dat in. Ook vul je het background check formulier op de website zodat mensen met de juiste vaardigheden je IC kunnen natrekken.

 

6) Goedgekeurd personage

Tenzij je nog terugkoppeling van de spelleiding krijgt is je personage goedgekeurd. Tot op Frontier!

Wat kan elk personage?

Frontier speelt zich af in de toekomst waar alle facties het nut inzien van een goed getrainde beroepsbevolking van experts. Binnen de setting weten de meeste mensen een beetje van alles, zijn ze vaak heel goed zijn in een specifiek gekozen veld en de rest kunnen ze op zoeken op Gaia, het grote verbindende interplanetaire netwerk. Hou dat in gedachten bij het schrijven van je achtergrond en kiezen van je vaardigheden. Je mag er natuurlijk voor kiezen om in bijzondere omstandigheden hiervan af te wijken - overleg hiervoor met de spelleiding.

 

Zonder punten in vaardigheden te steken kan je in elk geval:

  • De algemene talen spreken.
  • Omgaan met commercieel beschikbare technologie.
  • Omgaan met het Gaia interplanetaire netwerk.
  • Omgaan met persoonlijke communicatieapparatuur.
  • Omgaan met normale voer- en vaartuigen.
  • Twee slagen of een schot kunnen incasseren zonder bewusteloos te raken.
  • Op 0 HP nog om hulp roepen en langzaam weg kruipen
  • Handelen in ongereguleerde goederen.
  • 1 stimm hebben zonder overdosis te krijgen.
  • Alle kennis hebben die je kan redelijkerwijs vinden in de spelersgidsen.

 

In veel gevallen verhogen vaardigheden deze limieten of geven ze extra mogelijkheden, maar het bovenstaande kan je ongeacht vaardigheden altijd.

Wat mag ik IC meenemen?

Je personage zal beginnen met de aankomst op Eos, een nieuw bestaan als kolonist - of het nu gestuurd, toegewezen, vrijwillig of gedwongen is. Hierbij mag je IC de volgende zaken het spel innemen:

 

  • Physreps voor je beroepsvaardigheden zoals gereedschap, laboratoriumspullen, grondboor, drones, medikit en dergelijken.
  • Moderne handigheidjes zoals tablets, computers en dergelijken.
  • Een pantser en/of krachtveld indien je die vaardigheid hebt.
  • Een wapen of wapens indien je de vaardigheden hebt om deze te gebruiken.
  • Eventuele Augmentaties ( zie boek 2 ).
  • Zoveel als je logisch vind voor je personage van de ‘Gratis Goederen’ ( zie boek 2 ).

 

Alle andere zaken die op de Standaard, Gereguleerde, Kolonie of Illegale Goederen lijsten staan kan je niet meenemen en zul je binnen het spel moeten verkrijgen. Dit is bewust breed te interpreteren geschreven om te zorgen dat je de creativiteit hebt om je kostuum(s) en props vorm te geven zoals je zelf wil. Mocht je iets niet zeker weten is het altijd handig om even een mailtje te sturen.