This setting has a thousand stories, a microcosm of actions where we all matter...

Wat is Frontier?
Om te beginnen is Frontier een science fiction LAIT

Frontier speelt zich af in de verre toekomst. De mensheid is verspreid over een paar dozijn planeten en verdeeld over meerdere facties. De evenementen spelen zich af op een verre kolonie. De facties hopen daar een antwoord te vinden op een buitenaardse bedreiging. Daarnaast zijn ze ook bezig met hun eigen gewin. Verder hebben alle kolonisten ook nog hun eigen belangen. Globaal gezien is dit wat we neer willen zetten. In een zin uitgedrukt:

Frontier is een sci-fi PVE-evenement met positiespel.

 


En wat is dat?
Dat houdt in dat de vijf facties van de Frontier setting elkaar naar het leven staan. Op de thuiswerelden wordt flink politiek bedreven om de andere partijen een hak te zetten. Maar Frontier speelt zich af de kolonie op Eos. Deze planeet ligt ver af van de machtscentra van de facties in onbekend gebied. Daar is de eerste prioriteit om te overleven. De meeste kolonisten hebben besloten de buitenaardse wezens samen het hoofd te bieden. De vraag is echter hoe goed dat werkt, want de oude vetes en ruzies zijn nooit ver weg.

Op ons evenement werken de spelers dus voor het grootste deel samen. Bij het opzetten van deze kolonie is iedereen nodig. Formeel is de kolonie opgericht door het Interplanetair Collectief (denk VN), waarbij iedere factie een bijdrage levert. Elke facties levert materiaal, mensen, expertise of financiën. Toch is het aan iedere thuiswereld gelegen dat hun factie het beste uit de verf komt:  De kolonie heeft een gezamenlijk doel, maar iedere factie wil wel als eerste finishen.

Om je een beeld te geven, hebben we een vrij uitgebreide Sfeer Impressie voor je gemaakt. Deze sfeerimpressie bestaat uit verhalen die door spelers zelf geschreven zijn naar aanleiding van het evenement in maart 2017..

 


Plotstijl
We faciliteren 4 plotstijlen, ook wel (plot)lagen genoemd:

- Militair
- Politiek-economisch
- Research & Religie
- Factioneel

 
Militair
Eos heeft logischerwijs een flinke militaire aanwezigheid. We zitten immers op de grens van een onbekend gebied. Er wordt flexibiliteit van deze soldaten gevraagd, want faciliteiten zijn minimaal en beveiliging is moeilijk. We zitten op een planeet waar niemand je goede informatie over kan geven. Barbaren vallen ons aan vanwege hun religie. Om maar niet te spreken over de goed bewapende buitenaardse wezens met telepathische krachten…
Deze laag gaat over alles wat te maken heeft met het militair zijn. Je kunt dan denken aan: gevechtssituaties, verkenning, koloniebewaking, militaire politie, maar ook douane, medische zaken, militaire onderscheidingen en de militaire top.

 

 
Politiek-economisch
Diplomaat zijn op Eos is een vloek en een zegen. De wereld ligt ver van alles en communicatie met thuis gaat soms moeizaam. Aan de andere kant: Alle facties zijn vertegenwoordigd. Er is veel media-aandacht. Een nieuwe kolonie heeft van alles nodig, dus onderhandelingen zijn noodzakelijk. Ook is er de uitdaging van de volkeren op Eos. Wat moeten we ermee doen? Vreedzame integratie? Meerdere hebben gewerkt of werken nog steeds voor de vijand. Aan de anderen kant: Genocide gaat sommige facties ook weer te ver. De politiek-economische laag kent vele gezichten.
Deze laag gaat over kolonie & thuiswereld-politiek, journalistiek, handel, industrie, (kolonie) wetgeving en politie. Alles wat je nodig hebt om een kolonie op te zetten en draaiende te houden.

 

 
Research & Religie
Op Eos leefde er lang geleden een buitenaards ras dat door iets of iemand is uitgeroeid. Na de buitenaardse invasie is dit extra relevant geworden: Er wordt naarstig verkend, gegraven, geanalyseerd en gediscussieerd. Alle vondsten en de implicaties ervan komen aan de orde. Ook zijn er duidelijk aanwijzingen dat dit alles te maken heeft met het geloof van Maïr: De buitenaardse wezens lijken een ongewone vijandschap richting de Ekanesh te hebben. Dit alles lijkt onderdeel van een groter plaatje wat eeuwen of zelfs millennia oud is.
Deze laag gaat over het verzamelen en analyseren van de informatie om ons heen. Van onderzoek naar ziektes onder de lokale bevolking van Eos, tot de telepsyschische kernbommen die onschadelijk zijn gemaakt. Research & Religie zorgt voor de informatie die we nodig hebben om onszelf te beschermen.

 

 
Factioneel
De Aquila en de Dugo hebben meerdere vernietigende oorlogen tegen elkaar gevochten. De Ekanesh waren ooit Aquila tot ze religie vonden. De Pendzal en de Sona waren in het verleden onderdeel van de Aquila en de Dugo: Door schimmige deals, kleine oorlogjes, rebellieën en bittere onafhankelijkheids-verklaringen zijn ze eigen facties geworden. Daarnaast heeft elke factie wel zijn eigen politieke partijen, adellijke families, grote corporaties en andere belanghebbende. Iedereen wil aan de touwtjes trekken.
Deze laag gaat over de wrijving en overeenstemming, geïnitieerd vanuit de verschillende facties, met elk hun eigen agenda en belang. Sommige facties kunnen elkaar niet luchten of zien, terwijl andere juist heel goed samen gaan. Al deze zaken hebben positieve en negatieve invloeden op de kolonie en de relatie met de thuiswerelden.
 
De plotstijlen hebben uiteraard flinke invloed op elkaar en scheidslijnen zijn niet altijd gemakkelijk te maken of te zien. Hierdoor kunnen verschillende spelers een totaal verschillend evenementen beleven, en dat is iets waar we dan ook actief naar streven.

 Als dit je aanspreekt en bereid bent om samen een mooi evenement neer te zetten, lees van vooral ook wat je van ons kunt verwachten.