This setting has a thousand stories, a microcosm of actions where we all matter...

Safety & Consent Rules

Safety and Consent is an important principle for larp games, as it allows us to freely play and try out new things, in full confidence that other participants will safeguard their personal limits as we do our own. 

Calibration is not a technique in itself but an important part of consent. It means nothing more than talking to a co-player about their limits and expectations before a scene or while a storyline is ongoing. 

Heavy themes, romance and sex and aggressive acts that are not part of a LARP-fight should always be calibrated. This can be as simple as “just checking in, is it alright if we blindfold you?” or as complex as “I think that my character is falling in love with yours, how do you feel this should develop?
Calibration means we can play bravely afterwards without fear of hurting others.

Safeword

The wordno play can be used by a participant in moments of acute distress, either physically or mentally, and will lead to their fellow participants stopping the scene in order to get them whatever help they require. 

Lookdown

The lookdown can be used by a participant to remove themselves from a scene, without disrupting that scene. This can be for a range of mental or physical reasons, from discomfort with the subject matter to needing to take medication.
The lookdown sign is made by shielding the eyes with one hand, looking to the ground and walking away.
This will not influence the rest of the scene, and other participants will not create in-game consequences. It will be as if the removed player is still there. 

Likewise, a player entering a scene while making the lookdown sign has in-game simply been there from the beginning, and will have no consequences for being late.

Check-in

During an intense scene a participant can make the ok-sign with their hand close to their body, to check whether their co-player is alright out of game. The other player can react by either a thumbs-up (I am fine), a horizontal hand motion (I am not certain), or a thumbs down (I am not okay).
In any case but a thumbs up the scene needs to be temporarily stopped to see what the other participant needs. 

Please note that the check-in is optional: the responsibility for safeguarding their own limits lies with the individual participant. 

Escalation / De-escalation

These same hand signs can also be used if a participant wants another player to escalate the current level of conflict. They can make an unprompted thumbs-up gesture. Note that this is an invitation, the other player is under no obligation to change the intensity. 

The horizontal hand if unprompted means ‘I am fine but this is as intense as I can handle’. The same but with a downwards motion means ‘please lower the intensity’. Adjusting according to these signals is mandatory. Of course in case of acute discomfort the lookdown technique can always be applied.

In-game expertise

If a participant feels during play that they would know something as their character, but they cannot remember it as a player, they can use the term “trust me, I’m an expert” to signal that what they just said is the correct answer in-game, regardless of what is true out of game.
For example: “this type of scope does not fit on standard rifles. Trust me, I’m an expert”

This is intended to not interrupt the flow of the game so that things can be verified later, and to make players more confident to speak up. 

 


Veiligsheidsregels

Safety en consent is een belangrijk principe op larp-evenementen, omdat het ons in staat stelt om vrij te spelen en nieuwe dingen uit te proberen, in vol vertrouwen dat andere deelnemers hun persoonlijke grenzen zullen bewaken, zoals wij de onze.

Kalibratie is niet een op zichzelf staande techniek maar een belangrijk onderdeel van consent. Het betekent niets meer dan met een medespeler praten over hun grenzen en verwachtingen voor een scène of tijdens een verhaallijn.

Zware thema's, romantiek en seks en agressieve handelingen die geen deel uitmaken van een LARP-gevecht moeten altijd gekalibreerd worden. Dit kan zo eenvoudig zijn als "even checken, is het goed als we je blinddoeken?" of zo complex als "Ik denk dat mijn personage verliefd wordt op dat van jou, hoe denk je dat dit zich kan ontwikkelen?" Kalibratie betekent dat we daarna dapper kunnen spelen zonder angst om anderen te kwetsen.

Stopwoord

Het woord 'no play' kan door een deelnemer worden gebruikt in momenten van acute nood, zowel fysiek als mentaal, en leidt tot het stoppen van de scène door hun medespelers om hen de hulp te bieden die ze nodig hebben.

Lookdown

De lookdown kan door een deelnemer worden gebruikt om zichzelf uit een scène terug te trekken zonder deze te verstoren. Dit kan om een scala aan mentale of fysieke redenen zijn, van ongemak met het onderwerp tot het moeten nemen van medicatie.

Het lookdown-teken wordt gemaakt door de ogen te bedekken met één hand, naar de grond te kijken en weg te lopen.

Dit zal geen invloed hebben op de rest van de scène, en andere deelnemers zullen geen binnenspelse consequenties creëren. Het zal zijn alsof de teruggetrokken speler er nog steeds is.

Vergelijker is een speler die een scène betreedt terwijl deze het lookdown-teken maakt binnenspels simpelweg daar vanaf het begin geweest en zal er geen consequentie zijn voor het te laat zijn.

Check-in

Tijdens een intense scène kan een deelnemer het ok-teken met hun hand dicht bij hun lichaam maken, om te controleren of hun medespeler buitenspels in orde is. De andere speler kan reageren met ofwel een duim omhoog (ik ben in orde), een horizontale handbeweging (ik weet het niet zeker), of een duim omlaag (ik ben niet in orde).

In alle gevallen behalve een duim omhoog moet de scène tijdelijk worden gestopt om te zien wat de andere deelnemer nodig heeft.

Let op dat de check-in optioneel is: de verantwoordelijkheid voor het bewaken van hun eigen grenzen ligt bij de individuele deelnemer.

Escalatie / De-escalatie

Dezelfde handgebaren kunnen ook worden gebruikt als een deelnemer wil dat een andere speler het huidige niveau van conflict verhoogt. Ze kunnen een ongevraagd gebaar van duim omhoog maken. Let op dat dit een uitnodiging is, de andere speler is niet verplicht om de intensiteit te veranderen.

Een ongevraagd gebaar van de horizontale hand betekent 'ik ben in orde, maar dit is zo intens als ik aankan'. Hetzelfde gebaar maar met een neerwaartse beweging betekent 'verlaag de intensiteit alsjeblieft'. Aanpassen volgens deze signalen is verplicht. Natuurlijk kan in geval van acuut ongemak altijd de lookdown-techniek worden toegepast.

Binnenspelse expertise

Als een deelnemer tijdens het spelen het gevoel heeft dat ze iets zouden weten als hun personage, maar dat zich het niet herinneren als speler, kunnen ze de term "trust me, I’m an expert" gebruiken om aan te geven dat wat ze net zeiden het juiste antwoord is in het spel, onafhankelijk van wat er buitenspels waar is.
Als voorbeeld: “dit type scope past niet op standaard geweren, Trust me, I’m an expert.”

Dit is bedoeld om de voortgang van het spel niet te onderbreken zodat dingen later kunnen worden geverifieerd en om spelers meer zelfvertrouwen te geven om zich uit te spreken.

 

Nerf: gebruik en veiligheid op Frontier

Frontier is een Science Fiction evenement waarin we gebruik maken van Nerf of vergelijkbare props om schietwapens voor te stellen. In de basis is Frontier geen larp waarin (vuur)gevechten centraal staan, gewapend conflict is maar een klein onderdeel van het spel dat we aanbieden. Door te kiezen voor Nerf(achtige) props in plaats van bijvoorbeeld airsoft, hebben we meer vrijheid in het kiezen van locaties en zorgen we voor een relatief lage instap grens voor (nieuwe) deelnemers.

Dit betekent dat we willen dat je een gemiddelde Nerf prop kan oppakken uit de speelgoedwinkel om mee te doen, maar ook dat je als deelnemer de mogelijkheid hebt om hier meer werk in te stoppen als je dat leuk vindt. De afgelopen jaren is dit prima verlopen, maar aangezien er steeds meer mogelijkheden beschikbaar worden (zoals modificaties, 3d-prints, etc) zorgt het voor een grotere vraag naar een duidelijke richtlijn.

Dit document is bedoeld om aan te geven hoe wij in deze situatie staan en een aantal impliciete regels duidelijk op te schrijven. Daarnaast willen we hiermee een aantal zorgen en vragen van organisatie en deelnemers meenemen zodat we met z’n allen een leuk evenement kunnen maken. In principe controleren wij geen wapens, tenzij hier tijdens het spel een aanleiding toe is. De organisatie en spelleiding behouden zich het recht voor om bepaalde props te beperken tot bijvoorbeeld ‘alleen buiten gebruiken’ of uit te sluiten van het spel.

 

De richtlijnen

  • Geen ongeverfde props,
  • Bij voorkeur maximaal 100 fps, de harde grens is 140 fps.
  • In geval van (ingebouwde) magazijn of drum - geen munitie capaciteit boven de 50,
  • Geen lasers (ongeacht de kleur),
  • Liever geen zaklampen op wapens gebruiken, zeker niet boven de 100 lumen,
  • Geen hogedruk lucht systemen,
  • Draag bij voorkeur in gevecht een (veiligheids)bril - dit kan prima coolthentic worden verwerkt in vrijwel elk kostuum.

Het is mogelijk dat organisatie en/of spelleiding hier in overleg met deelnemers of op basis van het plot van afwijken, maar hierbij zullen we altijd veiligheid in acht nemen.

 

Toegestane munitie

  • Standaard Nerf darts, mega darts en afgeleides daarvan
  • Standard Rival balletjes en afgeleides daar van.
  • Half length Nerf darts en afgeleides daar van.

Voor alle andere munitie types geldt dat deze niet zijn toegestaan. Mocht iets erg nieuw zijn, vraag het ons vooral - we zijn niet altijd 100% up to date.

Modificaties: Als je het leuk vindt, ga er voor. Voor veel mensen geeft dat stuk van de hobby een hoop genoegdoening en plezier, en de creaties die we over de afgelopen jaren hebben gezien zijn fantastisch. Er is geen limiet op cosmetische modificaties. Wat betreft performance mods: accuratesse mods en manieren om de fps van een prop iets hoger te krijgen, zijn geen problemen. Voor hele krachtige performance mods is dit echter niet de larp.