Algemene Regels
Onderstaande regels gelden voor alle personages en beschrijven wat iedereen heeft en kan.
Hit points, schade & doodbloeden
In het Frontier universum ben je behoorlijk kwetsbaar. Een startend personage heeft 3 HP (hit points) totaal - dit is niet locationeel. Als je de HP kwijt raakt door schade kan je nog normaal functioneren al is het handig dat je medische hulp zoekt. Raak je alles kwijt (0 HP) ben je zwaar gewond en stervende - zie beneden voor de effecten daarvan.
Een melee “klap” doet 1 schade. Een nerfdart “kogel” doet 2 schade. Een granaat doet 4 schade.
Een onbeschermd persoon bezwijkt in een gevechtssituatie behoorlijk snel. Daarom is het mogelijk met behulp van vaardigheden en specialisaties een aantal AP (armour points) te krijgen van pantser en schilden, en in zeldzame gevallen ook extra HP. Als je schade incasseert gaat dit eerst van de AP af, en daarna pas van de HP.
Er is een maximale hoeveelheid bescherming die je praktisch bij elkaar kunt krijgen - je AP en HP poel mag totaal nooit meer dan 10 zijn, behalve door specialiteiten (of op uitzondering van de spelleiding). Zelfs de zwaarst afgetrainde mensen of de duurste schildgeneratoren kunnen je niet beschermen tegen een flinke hoeveelheid geconcentreerd vuur of een zware explosie.
Wanneer je op 0 komt ben je gewond en stervende - je kan niet onder de 0 HP komen. Je zal neervallen en kan niet meer vechten of andere inspannende dingen doen. Je kan nog wel om hulp roepen of een stimm gebruiken op jezelf als je de vaardigheden hebt, maar krijg je nog twee schade raak je bewusteloos. Heb je na totaal 5 minuten nog geen hulp gekregen worden de wonden je fataal en bloed je dood.
Genezen, stims en overdosis
Gelukkig kan je verwondingen op meerdere manieren overleven. Allereerst kan het bloeden worden gestelpt door iemand met Gewondenhulp die je dan naar een medische post kan sturen om te worden genezen door een arts met de vaardigheid Geneeskunde. Soms is het een kwestie van schoonmaken en hechten, maar zeker als je zwaar gewond bent geraakt zal er moeten worden geopereerd. Gelukkig zijn met goede zorgen en medische wetenschap de hersteltijden kort…
Het is echter vaak zo dat gewonden vallen op het slagveld, en daarvoor heeft medische technologie voorzien in stims. Een stim is een medische cocktail van bloedstollers, pijnstillers, hormonen en kunstmatige adrenaline die in grote aantallen kunnen worden geproduceerd en gekocht op Eos. Een stim herstelt tijdelijk (tot de volgende maaltijd) 2 HP, maar heeft als nadeel dat het een enorme schok voor het lichaam is. Een gemiddelde persoon kan er maximaal 1 per dag hebben, al kan je dit door training verhogen. Een stim heeft als voordeel dat iemand onmiddellijk weer mobiel en zelfs in staat tot vechten is, en daarom in het veld van levensbelang.
Ga je over je daglimiet stimms heen dan heb je een overdosis die door een arts zal moeten behandeld en zelfs fataal kan worden als je niet snel genoeg professionele hulp zoekt - 10 minuten na je overdosis stort je weer in en ben je onmiddellijk stervende. Je kan nog wel gestabiliseerd worden, maar genezing en volgende stimms hebben geen effect tot na behandeling van de overdosis door een arts die je lichaam doorspoelt en normale functies herstelt.
Tasers
Dit zijn krachtige melee wapens die er specifiek voor ontworpen zijn om iemand uit te schakelen zonder permanente verwondingen. Als je wordt geraakt door een taser ben je direct 2 HP kwijt - deze HP is niet ‘weg’ en komt binnen 1 minuut terug. Als je echter alleen nog maar deze HP over hebt dan val je bewusteloos neer en kom je na 10 minuten bij of wanneer je wakker gemaakt met een stim. Je kan maar een keer worden getasert - de rest van je HP zal er op de ‘ouderwetse’ manier moeten worden afgeslagen / geschoten.
Toelages & Onderhoud
Al het materiaal dat de inwoners van Bastion Eos meenemen, importeren of ter plekke bouwen vereist het nodige onderhoud om operationeel te blijven. Het Interplanetair Collectief voorziet Bastion Eos van regelmatige zendingen voedsel, kleding, toiletspullen en dergelijke zaken, en het Bastion zelf heeft ook een mini-factorum om ter plekke zaken te fabriceren wanneer dit nodig is. Hierdoor zijn er praktisch oneindige hoeveelheden verband, basis-medicatie, reserve-onderdelen en munitie beschikbaar op Eos zonder dat er grote voorraadkamers vol liggen met van alles en nog wat.
Alle kolonisten krijgen ook een toelage via het ICC, hun werkgever, - dit is niet zozeer hun salaris maar een bedrag om spullen in te kopen die niet standaard worden geleverd. Hier onder vallen onder andere stimpacks, reparatiekits en explosief materiaal. Op Eos kan er ook naar grondstoffen worden gedolven, maar met de huidige situatie verwacht het ICC niet dat lijf en leden worden geriskeerd als er ook de beschikking is over een portaal.
Iedereen die op Eos aanwezig is kan via Gaia met behulp van zijn of haar toelage kopen wat ze nodig achten om hun taak te vervullen, en het ICC zorgt dat deze op een van twee vaste bezorgmomenten - zaterdagochtend en zondagochtend - worden afgeleverd op het Bastion zonder verzendkosten. Echter, het activeren van een interplanetair portaal is niet goedkoop dus op andere bezorgmomenten leveren is alleen mogelijk in bijzondere gevallen of met het betalen van forse verzendkosten. Alle aanwezigen op Bastion Eos krijgen standaard 40 sonuren toelage op hun rekening gestort. Als je een bevoorrading zelf maakt, kan dat meestal met 2 grondstoffen van elk 10 sonuren. Zelf maken levert dus 20 sonuren 'winst' op. Als je de resouces ook nog zelf verzameld en daarna in elkaar laat zetten, kun je 40 sonuren 'winst' per evenement maken.
De toelage is er ook om te zorgen dat het materieel van de kolonisten wordt onderhouden. Reagentia en katalysts raken op, erlenmeyers gaan stuk, gereedschap moet worden onderhouden, filters vervangen, wapens gesmeerd en computers up to date gehouden met de laatste software. Je hier zelf voor zorgen door Onderhoud te regelen op het evenement zelf, of je koopt dit aan het einde van het evenement af bij het ICC voor 40 sonuren die af gaan van je volgende toelage. Het ICC heeft dit systeem ingesteld om te voorkomen dat de specialisten op de frontlinie zonder werkend materieel komen te zitten. Natuurlijk is het ICC nogal bureaucratisch en daarmee minder efficient dan als je het zelf kan regelen - reken er maar op dat je dan goedkoper uit bent als het zelf oplost.
Het heeft de voorkeur om onderhoud van materiaal uit te spelen, maar hoe lang je dat doet en waar mee is aan jezelf. Mocht Bastion Eos ooit voor langere tijd zonder portaal zitten gaan er natuurlijk andere regels gelden, maar dit zijn louter bijzondere gevallen.
XP en leren van vaardigheden
Elk hoofd-evenement dat je personage overleeft levert 8 XP op om uit te geven aan nieuwe vaardigheden of op te sparen voor specialisaties. Specials geven nooit XP - op die manier staat het mensen vrij zo veel of zo weinig picknicks, bijeenkomsten, gala’s en missies bij te wonen tussen de evenementen door als logisch voor hun personage terwijl we scheve gezichten of problemen met karakter progressie voorkomen.
Deze XP kan je naar eigen wensen en inzicht uitgeven aan de beschikbare vaardigheden en specialisaties - zie het hoofdstuk vaardigheden en Frontier boek 3 voor meer informatie. Er zijn voor het leren van vaardigheden en specialisaties geen docenten nodig. We moedigen aan om het uit te spelen binnen het spel, maar we gaan er van uit dat met Gaia toegang het gemakkelijk genoeg is om vaardigheden op te pikken, bij te schaven en uit te breiden.