Vaardigheden
Vaardigheden bepalen wat je personage kan op het evenement, en is een combinatie van aanleg, training en beroep. Alle vaardigheden zijn verdeeld in 10 niveaus die een oplopend aantal punten kosten en krachtiger worden naarmate je hogere niveaus hebt. De vaardigheden zijn verdeeld in twee delen: basis vaardigheden op niveau 1 tot en met 5, en specialismes op niveau 6 tot en met 10. De vaardigheden 1 tot en met 5 staan in dit document, de vaardigheden 6 tot en met 10 in boek 3.
De basisvaardigheden vertegenwoordigen een directe lijn van progressie van niveau 1 tot en met 5. Vanaf niveau 6 kun je gaan specialiseren - je hebt een keuze uit meerdere niveau 6 specialisaties. Bijvoorbeeld: De ballistiek boom heeft een directe progressie tot en met niveau 5, en kan een speler daarna kiezen uit meerdere specialisaties zoals Genie of Tacticus.
Basis vaardigheden zijn ten allen tijde nuttig en breed inzetbaar. Het is dus een keuze van een speler om meer ‘goedkopere’ basisvaardigheden te kopen, zich diep te specialiseren of meerdere specialisaties te trainen. Dit zijn allemaal valide methoden om je personage te op en uit te bouwen. Wel is het zo dat vaardigheden winnen na niveau 5 aan kracht: Dit is het moment waarop je karakter gaat specialiseren. Het designdoel dat de technieken ten alle tijde nuttig en breed inzetbaar zijn, vervalt vanaf hier. Doordat de vaardigheden ‘krachtiger maar specialistischer’ worden, is het van belang goed na te denken over je specialisatie. Er wordt veel van kolonisten op Eos gevraagd, en dat ze om die reden kennis en kunde oppakken in een wijd scala aan talenten is logisch.
Facties en vaardigheden
Facties hebben op basis van hun culturele positie en unieke uitgangspunten elk positieve en negatieve eigenschappen. Dit wordt vertegenwoordigd dat positieve vaardigheden voor deze factie op het eerste niveau ‘gratis’ zijn en negatieve vaardigheden duur om het eerste niveau aan te kopen. Dit vertegenwoordigt algemene kennis binnen die cultuur.
Alle leden van de factie krijgen (als ze het willen) het eerste niveau van hun sterke vaardigheden ‘gratis’ en betalen 5 punten voor het eerste niveau in hun zwakke vaardigheid. Alle bovenliggende niveaus kosten hun gebruikelijke aantal punten.
Telepsychica blijft voor louter Ekanesh-spelers behalve in speciale door de spelleiding bepaalde omstandigheden binnen het spel. De oude restrictie dat Ekanesh geen moderne wapens of voorwerpen mogen gebruiken is vervallen om IC redenen - dit is nu een cultureel standpunt geworden binnen de Ekanesh Theocratie, geen harde voorwaarde voor het gebruik van Telepsychica. Voor meer informatie hierover, zie de Ekanesh Spelersgids.
Kopen van vaardigheden
Niveau 1 van een vaardigheid is 1 punt. Stijgen van niveau 1 naar 2 kost 2 punten, van 2 naar 3 kost 3 punten, etc.
Vaardigheid level |
Punten |
Vaardigheid level |
Punten |
1 |
1 |
6 |
21 (+6) |
2 |
3 (+2) |
7 |
28 (+7) |
3 |
6 (+3) |
8 |
36 (+8) |
4 |
10 (+4) |
9 |
45 (+9) |
5 |
15 (+5) |
10 |
55 (+10) |
Na elk evenement krijg je 8 xp die je kan verdelen zoals je zelf wilt over vaardigheden die je kan aankopen. Mocht je de vaardigheden IC willen leren staat het je vrij om dit uit te spelen, en we gaan er voor de rest van uit dat met ongelimiteerde Gaia toegang elke vaardigheid goed aan te leren is.
Je mag XP ook sparen om bijvoorbeeld specialisaties aan te kopen, en er is geen limiet aan de hoeveelheid XP die je mag sparen. We zouden het leuk vinden als je het aankopen van specialisaties uitspeelt, maar dit is niet verplicht.