Salita
De Salita is een persoonlijk Ere-wapen. Het is noodzakelijk voor het uitvoeren van de rituelengevechten en duels (zie hoofdstuk "Eer en Oneer").
De Salita! Vrijwel iedere Dugo heeft er een. Maar wat is het? En waarom is het zo belangrijk voor Dugo?
Kort door de bocht is een Salita een extensie van je ziel. Het is de kristallisatie van je karakter en een uitgedragen reflectie van je persoonlijkheid. Tot in de fijnste details geldt; Dit ben jij. Van het type wapen naar de materialen. Van het haft tot het lemmet. Van het gewicht van je Salita tot de stof waarmee het handvat omwikkeld is.. Elk klein detail is een reflectie van wie je bent en waar je voor staat.
Gebruik:
Een Salita is ten alle tijden een melee wapen. Je krijgt als Dugo gratis 1 niveau melee, waarmee je altijd een Salita tot 45cm kunt hanteren.
Om een Salita te mogen bezitten moet je het zogenoemde draagrecht hebben.Dit verkrijg je door te studeren aan een militaire staatsuniversiteit. 90% van de Dugo doet dit of heeft dit gedaan. Zie verder het hoofdstuk “Opleiding en training”.
Geen Salita hebben, of niet goed om kunnen gaan met je Salita, is een significante sociale zwakte. Aan deze zwakte zitten roleplay nadelen. Zie hiervoor het hoofdstuk Eer en Oneer, voor een indicatie van de problemen waar je tegenaan kunt lopen.
Let wel: We raden het af.
Opmerking: Binnen het Dugo imperium bestaan 2 stromingen, namelijk die van de Maykapal aanhangers en die van de Senaat aanhangers, die allebei anders omgaan met hun Salita. Zie verder het hoofdstuk "Maykapal en Senaat".
Herkomst:
Misschien heeft je familie in hun Pamana (opslagruimte voor de Salita van je voorouders) al een erfstuk liggen dat perfect als je Salita kan dienen. Waarschijnlijk wel! De bloedlijnen zijn oud, en ze zullen een groot scala aan Salita in stock hebben.
Maar eens in de zoveel tijd komt het voor dat je snakt naar een Salita die er niet ligt. Dan zal je er dus zelf eentje moeten laten smeden door een Artisaan. En wat zal het dan worden? Waar let je dan op?
Ten eerste is het wapentype natuurlijk belangrijk! Alles is geoorloofd voor Salita, en grootte maakt geen verschil. Sommigen dragen een dolk, anderen een zwaard. Sommigen kiezen voor een morgenster terwijl anderen de bijl prefereren. Kies je de staf of de hellebaard? Het is allemaal mogelijk en in een zeer zeldzaam geval komt een Salita zelfs voor als een set! Maar deze Salita vereisen zo een enorme vaardigheid en investering van hun eigenaren dat ze nagenoeg nooit gekozen worden.
Wel is het zeer belangrijk te bepalen wat voor een wapen het gaat worden. Wat zegt het meeste over je? Als een mede Dugo je Salita gedragen ziet, wat kan hij dan aan je aflezen?
Ben je slim en opportunistisch, als een dolk? Streef je op je doelen af zonder enige tegenstand te dulden, als een bijl? Heb je een probleem-oplossend vermogen als de hamer? Of ben je beschermend, als de speer? Dit zijn dingen waar je over na moet denken, en die ook heel duidelijk uitgeschreven kunnen worden. Daarnaast is natuurlijk het subtype ook belangrijk; Wat voor een dolk?
Een Stiletto duidt op een zeer gewaagde en doeltreffende persoonlijkheid, van iemand die precies weet wat zij zullen moeten doen om hun doel te bereiken en dat met een enkele beweging teweeg kunnen brengen. Maar een flinke bowie geeft dan weer een reflectie van doorbijter en inventieve overlever.
Zo ook de zwaarden. Waar Katana natuurlijk een typisch Dugo symbool zijn voor trotse doch wat doorsnee Dugo, is een westers zwaard, met al zijn variaties, al wat interessanter voor identificatie. Is het een éen- of tweehandig zwaard? Wat voor een kling heeft het? Hoe wordt hier mee gevochten?
En wat voor lemmet zit er op? Scherp aan twee kanten maar vooral om te hakken? Scherp op de punt als een degen?
Houd hier zeer veel rekening mee. En dan komen we op een net zo belangrijk punt: Wat voor een vechtstijl hanteer je? Gaat je Salita gepaard met een schild, om de klappen op te vangen en daarna harder terug te slaan? Overrompel je de tegenstander met een tweehandige slag? Vecht je Europees of juist Aziatisch? Zit er een kromming in je zwaard en maak je daar gebruik van?
Het klinkt als een hoop werk, maar komt neer op het volgende: De Salita sluit nauw aan op je persoonlijkheid, en is niet alleen een wapen ter verdediging van Eer en leven, maar ook een statussymbool. Het kondigt je aan bij je binnenkomst, en het zal iedereen je laten onthouden wanneer je weg gaat. Kies het wapen dat je personage verdieping geeft, en wat voor andere Dugo een indicatie kan geven waarmee ze te maken hebben. Schroom je niet het onconventionele te kiezen; noodgedwongen Dugo door de eeuwen hebben vreemde vreemde Salita moeten kiezen. Het zal je maar gebeuren dat je Salita een afgebroken lengte titanium pijp is…
Als laatste geldt natuurlijk, waar laat je hem? Domme vraag. Waar laat jij je armen?
Een Salita wordt vrijwel altijd gedragen. Je word ermee wakker, je gaat ermee naar de bakker, je zet hem naast je neer onder de douche en geeft haar daarna ook een fikse reiniging en je slaapt er zelfs mee. Zelfs in wapen-vrije zones is een Salita onafscheidelijk van haar eigenaar. Want het is niet hoofdzakelijk een wapen; Het is een deel van je lichaam.
Relevante termen:
Karapatan na Magdala- letterlijk Het Recht om te mogen Dragen. In de volksmond het Draagrecht (Kanamag), de verdiende gratie om ten aller tijden je Salita bij je te mogen dragen. Hier word verder nog onderscheid gemaakt tussen Pansa (Tijdelijk) en Parma (totaal) Draagrecht. Pansa is tijdens de eerste dienstplicht Militar, Parma bij voltooiing van deze dienstplicht.
Pamana - Het Erfgoeds-Arsenaal. Elke familienaam bezit een eigen klein stukje landgoed, turf of kamers binnen speciale complexen hiervoor om hun Salita en andere erfstukken in te kunnen bewaren. Dit is zeer belangrijk en uiterst heilig. Nieuwe familieleden kiezen hier uit de erfstukken hun Salita. Het komt vooral bij nieuwe families voor dat een Salita type nog niet bestaat onder familie-naam. Deze zal de nieuwe drager dan mogen laten maken op kosten van de familie. Maar een Dugo kiest liever voor een “bewezen” wapen dan iets gloednieuws.
Dugo Pagkulong sa Pamana - Erfgoeds Fort. Deze speciale instanties zijn sinds het begin van de Dugo cultuur beheerd gebleven door éen familie; de Bendahara. Het doel is om iedere familie lijn in de Dugo een plek te kunnen bieden hun erfstukken en materiële weelde een hoofd te kunnen bieden. Bank, nalatenschapsmakelaar en penningsmeester in éen. Zij beheren gigantische panden waarin iedere familie op aanvraag een opslagslocatie krijgt met alle benodigdheden.