This setting has a thousand stories, a microcosm of actions where we all matter...

Economie 

>> Spellagen van de economie

De economie van Eos beweegt zich op 4 spellagen: (5 als je illegaal meetelt)

  • 1) Gratis goederen:

Denk aan munitie, verbandjes, kleding, eten en drinken. Je moet het zelf physreppen en spel ermee maken is geheel optioneel. (vind je het leuk om die op maat gemaakte jurk of die 10.000 clips munitie te bestellen, dan kan je met iedere speler met economie 1 spel maken dat je dit bij deze spelers besteld en door het portaal laat komen met de standaard shipments. Je mag er ook voor kiezen dit tussen de evenementen te laten gebeuren)

  • 2) Standaard goederen:

Deze goederen kunnen gecraft worden, of gekocht worden met sonuren: Grondstoffen kopen en daarna (laten) maken, is altijd goedkoper dan gekocht. De reden hiervoor is dat voor aangekochte goederen de portaalkosten verrekend worden en grondstoffen in bulk aangeleverd worden. Mocht je een situatie tegenkomen waarbij gecraft duurder is dan gekocht: Laat het ons weten, dan kunnen we aanpassingen doen. Deze voorwerpen hebben IC effect: Zie dit boek voor de volledige lijst en welke craftingsregels gelden.

  • 3) Gereguleerde goederen:

Dit zijn de goederen die het ICC reguleert en zijn alleen te koop via budgetsonuren.

OC noot: De reden dat gereguleerde goederen niet gemaakt kunnen worden is als volgt:  Indien de spelers bijvoorbeeld granaten zouden kunnen fabriceren, kunnen ze dit ongelimiteerd doen. De militaire laag wordt daarmee gedegradeerd naar “wie kan de meeste granaten physreppen en met zich mee dragen.’ Om dit te voorkomen zijn er gereguleerde goederen die ‘by design’ niet gefabriceerd kunnen worden.

  • 4) Kolonie goederen: 

Deze goederen zijn alleen door het conclaaf te kopen en alleen met budgetsonuren. Denk dan aan een nieuwe shuttle, of een satteliet, etc. - physreppen van deze goederen altijd in overleg met de organisatie.

  • 5) Illegale goederen: 

Deze goederen zijn moeilijk te verkrijgen en indien men op heterdaad gepakt wordt met deze goederen, dan ben je strafbaar. Deze zijn alleen met sonuren te koop.

>> Budget

Net zoals het ICC iedere speler loon uitbetaald krijgt (gedeeltelijk in de kernwerelden, zodat onderhoud familie, vaste lasten allemaal buitenspels kunnen gebeuren en 40 sonuren hier op Eos te gebruiken), krijgt de kolonie van het ICC budget ter beschikking.

Het conclaaf krijgt beschikking over het budget afhankelijk van hun aandachtsgebieden kunnen ze goederen kopen en importeren. In het systeem worden deze sonuren ‘budgetsonuren’.

  • Budgetsonuren

Budgetsonuren gedragen zich anders dan normale sonuren: Budgetsonuren verdwijnen aan het einde van elk evenement en worden aan het begin van een nieuw evenement ververst.

Concreet betekent dit: Budgetsonuren die niet door het Conclaaf uitgegeven worden verdwijnen! Erger nog! De kans is aanwezig dat het budget de volgende keer verlaagd wordt, omdat het budget ‘klaarblijkelijk’ toch niet nodig is.

Verder moeten budgetsonuren uitgegeven worden bij het ICC of de ‘preferred suppliers’ van het ICC. Het ICC laat organisatorisch wat te wensen over, waardoor de prijzen van goederen meestal 10x hoger liggen dan prijzen die van particulieren bedrijven met gewone sonuren gekocht kunnen worden.

Voordeel is dat er met budgetsonuren gemakkelijker grote zaken aangekocht kunnen worden, zoals shuttles, hydroponic farms. Of zaken de gereguleerd zoals granaten voor zover het ICC deze beschikbaar stelt.  

  • Spelers met budgetmacht

Spelers met budgetmacht zijn zo goed met economie (of ICC bureaucratie) dat ze tussen de evenementen door extra budget van het ICC weten los te trekken. Dit extra budget gaat automatisch naar de factie, tenzij de speler in kwestie er actief actie op onderneemt om zijn budget bij een ander conclaaf lid onder te brengen. Dit doe je door voor het evenement een mail te sturen naar de SL’s wie of welke factie je jouw budgetmacht voor wilt aanwenden. Het is mogelijk bij wijze van pilot om de je budgetsonuren op het evenement toe te kennen. 

Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn om als dokter ervoor te zorgen dat er genoeg budget is voor bloedzakken en medicijnen.

  • Aandachtsgebieden

{Insert algemeen stukje over aandachtsgebieden}

Beveiliging en rechtspraak
:
Repair kits, Energy cells, flashbangs, gas granaten, EMP granaten, cloak field generator, bevoorrading
Diplomatie, IT en medisch:
Stimms, bloedzakken, alle soorten medicatie, bevoorrading, bionics.
Spiritueel:
Symbiont, bevoorrading
Technisch en onderhoud:
Techtools, Mechtools, Drills, Repair kits, bevoorrading, bionics.
Financiële zaken en Media:
Grondstoffen en kernwereld specialisten.

Tabel 1.2 Conclaaf portefeuilles

 

Beveiliging en rechtspraak:

Diplomatie, IT

en medisch:

 

Spiritueel:

 

Technisch en onderhoud:

Financiële zaken

en media:

 

Repair kits

Stims

Symbiont

Techtools

Grondstoffen

Energy cells

Bloedzakken

Bevoorrading

Mechtools

Kernwereld specialisten

Flashbangs

Medicatie

 

Drills

 

Gas granaten

Bevoorrading

 

Repair kits

 

EMP granaten

Bionics

 

Bevoorrading

 

Cloak field generator

   

Bionics

 

Bevoorrading