De Pendzal planeten
De werelden van de Clans liggen ver van elkaar, aan de randen van de kerngebieden niet in aaneengesloten gebieden. Meer dan bij andere facties heeft je planeet van herkomst dus een groot effect op de insteek van je personage.
Dodamu
Bekende clans: Zhodu, Prostoru
Oorsprong: Aquila
Klimaat: Gemengd
Hoofdstad: Daniilgrad
Dodamu verklaarde zich zo’n 217 jaar geleden in 23NT als eerste planeet onafhankelijk. Dit gebeurde onder leiding van Daniil Zhodu van de Zhodu clan. Dodamu wordt dan ook wel gezien als de Hoofdplaneet van de Pendzal. Oorspronkelijk stond de planeet onder bewind van de Aquila Republiek en droeg de naam Tarir III.
Over de hele planeet wordt de eerste leider Daniil Zhodu, wie de onafhankelijkheidsoorlog in gang zette en won, nog steeds geëerd. Hij stierf zo’n 29 jaar later tijdens de oorlog met het Dugo Imperium in een gedurfde aanval op de Imperium planeet Shinobu. Ondanks dat de Pendzal verliezen groot waren dwong deze aanval het Imperium om vredesonderhandelingen te starten welke leidde tot het einde van de Pendzal-Dugo oorlog in 57NT. De hoofdstad Daniilgrad is naar hem vernoemd. De onafhankelijkheid wordt hier dan ook gezien als een groot goed en de bewoners zullen tot de dood vechten om deze te behouden. Enkel in de recente jaren was dit nog maar amper nodig en is de planeet verworden tot een vakantieparadijs. Ondanks de huidige oorlog met het onbekende ras behouden ze deze status als vakantieparadijs nog steeds. Dit komt voornamelijk omdat Dodamu zo ver van de huidige frontlinies ligt. Een veel geziene klederdracht op Dodamu zijn de gebloemde shirtjes die in menig vakantieoord worden gedragen. De algemene aanname is dat dit nog een erfenis is van de tijd dat Dodamu nog onder de Aquila Republiek viel en een heropleving heeft gekregen met de toename van Aquiliaanse toeristen.
De planeet en de twee omliggende manen zijn rijk aan grondstoffen en de planeet heeft hier dan ook diens rijkdom aan te danken. Ondanks deze rijkdommen ligt de planeet nogal geïsoleerd van de andere planeten van de Pendzal clans. Om te verzekeren dat Dodamu zelfstandig en onafhankelijk blijft zijn de bewoners zich over de jaren heen gaan specialiseren in recycling en hergebruik. In recente jaren zijn de Dodamuanen veel afgedankte vracht en passagiersschepen gaan verzamelen en gaan ombouwen voor allerlei doeleinden. Deze afgedankte schepen komen voornamelijk van hun directe buren de Aquila Republiek. Dit is vooral toegenomen sinds de scheuringsoorlog, de clans werkte toen samen met de Republiek tegen het Dugo imperium. De clans op Dodamu begonnen toen met het bouwen van nieuwe Militia schepen waarvoor ze materialen van beschadigde en afgedankte Aquila schepen gebruikten. Tijdens de momenteel heersende oorlog tegen het onbekende ras is het ombouwen van beschadigde schepen weer erg toegenomen en worden er voornamelijk Militia, Transport en Hospitaal schepen gebouwd op Dodamu.
De bewoners van Dodamu zijn traditioneel gezien veelal militia strijders geweest. Omdat er nog maar weinig te strijden valt op Dodamu worden veel militia eenheden momenteel naar de frontlinies gestuurd. Ook hebben de meeste bewoners naast het lid zijn van de Militia nog een ander beroep. Ook de meer avontuurlijke bewoners die het gezapige klimaat op Dodamu moe zijn trekken weg op zoek naar nieuwe uitdagingen. Hieronder zitten veel monteurs gespecialiseerd in de ruimtevaart (scheepsbouw) en recycling.
Zvir
Bekende clans: Sonca, Fennik, Tideve
Oorsprong: Aquila
Klimaat: Droog
Hoofdstad: Yekaterinagrad
Abandoned town: Tideve’s Oase
Zvir was de tweede planeet die diens onafhankelijkheid verwon tijdens de onafhankelijkheidsoorlog. Deze oorlog startte zo’n 217 jaar geleden in 23 NT en eindigde in 28NT. De onafhankelijkheid kwam tot stand met hulp van de Zhodu clan van de planeet Dodamu. Zvir viel voor de bevrijding onder bewind van de Aquila Republiek en stond bij hen bekend als Finibus. Voor hen was de planeet enkel een niet veel zeggende grenspost met het onbekende; een poort tussen Accipiter en een mogelijke dreiging uit de toen nog niet verkende ruimte.
De planeet bestaat uit vele dorre woestijnen en is arm aan natuurlijke grondstoffen. Maar vooral rond de zuid en noord polen zijn plekken te vinden welke rijk zijn aan water. Deze gebieden worden vooral gebruikt voor de landbouw om de gehele planeet te voorzien van voedsel. Rondom de waterplaatsen verspreid over de planeet zijn clans te vinden. Deze clanners zijn veelal gehard door het hete klimaat en hierdoor extreem zelfredzaam maar vooral ook erg loyaal naar elkaar. In de woestijn zorg je voor elkaar en laat je elkaar niet in de steek, want dat betekent de dood. Zvir heeft lang niet zo’n sterke Militia kracht als bijvoorbeeld Dodamu of Vtotoroj maar de Militia’s die Zvir heeft staan wel bekend om hun zelfredzaamheid en loyaliteit aan elkaar.
In de beginjaren waren er veel clanoorlogen voor de macht over de kostbare waterbronnen. Uiteindelijk waren het de vreedzame Sonca clanners die de macht wisten te krijgen op Zvir. Hun diplomatieke werkwijze zorgde uiteindelijk voor stabiliteit. Een groot voorbeeld voor de bewoners van Zvir is Yekaterina Dolgorukova. Zij was een geboren Sonca clanner en was de gekozen leider van de Pendzal clans van 87 tot en met 128 NT. Tijdens haar bewind kreeg ze het voor elkaar de clans te verenigen toen deze uit elkaar dreigde te vallen. Het is dan ook niet voor niks dat de hoofdstad Yekaterinagrad naar haar is vernoemd. Hier is ook het het Yekaterina Academisch Ziekenhuis gevestigd welke een goed aangeschreven opleidingsprogramma heeft. De hoofdstad staat verder ook bekend om haar gastvrijheid en het is ook niet verwonderlijk dat Zvir goede banden heeft met de andere Clans en facties. Ter ere van Yekaterina is er jaarlijks een herdenkingsfeest onder de Pendzal. Deze wordt op Zvir groots gevierd en er komen gewoonlijk veel Aquiliaanse toeristen op af. Er worden die dag over de hele planeet festivals gehouden, desondanks blijven de toeristen voornamelijk in de hoofdstad Yekaterinagrad.
De directe buren van Zvir zijn de Aquila Republiek en de Ekanesh Theocratie. Regelmatig vind je dan ook Ekanesh pelgrims op Zvir die het woord van Maïr verspreiden. Er zijn dan ook genoeg bewoners te vinden op Zvir die hierin geloven. De band tussen de Sonca clan en hun buren de Aquila Republiek is op hoger politiek niveau goed. Dit is mede te danken aan het bondgenootschap wat werd gesmeed in 168 NT om de eerste aanval van het onbekende ras af te slaan. Later nadat het onbekende ras zich plots had terug getrokken vochten de clans waaronder de Sonca zij aan zij met de Republiek tegen het Dugo Imperium tijdens de Scheuringsoorlog. Deze oorlog startte in 174 NT toen het Imperium zowel de Clans als de Republiek de oorlog verklaarde omdat zij een bedreiging zagen in dit bondgenootschap wat in datzelfde jaar een nieuw pact had gesloten. Dit was een roerige tijd en waar de bewoners van Zvir trots zijn op Yekaterina, praat men liever niet over Zhorah wie tijdens de oorlog de leiding kreeg en fout op fout stapelde. Het was uiteindelijk de Viera clan van planeet Vtotoroj die orde op zaken moest stellen. De oorlog eindigde uiteindelijk in 183 NT en de Sonca clan wist uiteindelijk door goed onderhandelen de macht weer terug te krijgen en duwde Andrey Serov naar voren als nieuwe leider. Hij wist de reputatie van Zvir weer te herstellen door het Portaal project van de grond te krijgen. In eerste instantie kreeg hij de financiën niet intern geregeld en ook de onderhandelingen met de Aquila Republiek liepen stuk. Uiteindelijk wist hij de benodigde financiële middelen te bemachtigen door een deal te sluiten met het Dugo Imperium. Hierdoor kon de verdere ontwikkeling van het Portaal plaatsvinden op Cionma en werd later het eerste interfactionele portaal gebouwd op Vtotoroj.
Er zijn helaas in de afgelopen jaren veel vreemde incidenten geweest op Zvir, die het gerucht kracht bij zetten dat het er weer gevaarlijker aan het worden is. Leider van de Pendzal Clans en lid van de Sonca Andrey Serov verdween er spoorloos in 208 NT onder mysterieuze omstandigheden. Ook zijn een aantal van de kleinere, geïsoleerde Clans op Zvir simpelweg verdwenen, naar het schijnt compleet vernietigd. En in recentere jaren zou een radicale groepering van Aquilaanse oorsprong de kostbare waterbronnen van Zvir hebben geprobeerd te vergiftigen. Er zijn dan ook verschillende diplomaten, medici en agrariërs die een nieuwe start zoeken, bijvoorbeeld op EOS.
Vtotoroj
Bekende clans: Viera
Oorsprong: Dugo
Klimaat: Gemengd
Hoofdstad: Miesercapal
Er zijn veel grote steden op Vtotoroj, de welvaart is hoog en de handel floreert er. Net als op Cionma staan hier ook veel scholen en universiteiten. Enkel zijn ze hier vooral gefocust op de praktijk in plaats van de theorie. De mechanische en elektrotechnische kanten van het portaal worden hier uitgebreid behandeld. Er worden hier dan ook veel Portaal monteurs opgeleid welke aan de slag gaan in de bouw of onderhoud van de vele portalen die door het universum verspreid zijn.
Het was dan misschien op buurplaneet Cionma waar het portaal werd uitgevonden, maar het was op Votoroj waar het eerste interplanetaire portaal werd gebouwd. Deze stond in eerst instantie alleen in verbinding met een portaal op de Dugo planeet Shinobu. Dit historische portaal op Vtotoroj is tegenwoordige een grote toeristische trekpleister. Vanwege deze connectie heeft Vtotoroj sterke banden met Shinobu, al blijven zeker de oudere generaties op Vtotoroj altijd op hun hoede voor het Dugo Imperium. Ze zijn de bezetting van hun planeet door het Dugo Imperium tijdens de Scheuringsoorlog van 174 tot183 NT nog niet vergeten. Deze oorlog eindigde dus zo’n 57 jaar geleden. Dit einde kwam mede tot stand door daadkrachtig ingrijpen van de Viera clan. Zo werkte ze samen met Aquilaanse troepen om de Pendzal planeten te beschermen en namen ze het voortouw binnen de clans om op hun beurt de Aquiliaanse troepen te hulp te schieten bij het ontzetten van de planeet Accipiter.
Toen Vtotoroj nog een kolonie van het Dugo Imperium was werd deze vooral gebruikt voor diens voorraad aan grondstoffen. Direct na het uitbreken van de Uitbreidings oorlog tussen de Aquila republiek en het Dugo Imperium zo’n 220 jaar geleden ontstonden er al snel drie grote clans die in opstand kwamen tegen het Imperium wat later bekend zou komen te staan als de onafhankelijkheidsoorlog; namelijk de Miec, Serca en Zapal clans. Na de oorlog kwamen deze drie clans samen en vormde de Viera clan. Om de oorspronkelijke drie clans te eren is de hoofdstad naar hen vernoemd en draagt sindsdien de naam Miesercapal. Deze groep geharde strijders van de Viera clan zwoeren de macht af en stelde zich als taak de vrijheid van de Pendzal clans te waarborgen en te beschermen. Een taak die zij officieel nooit hebben gekregen maar daarom niet minder fanatiek uitvoeren. De Viera runnen een groot aantal trainingskampen en veel Militia strijders worden dan ook op Vtotoroj getraind. De Viera clan heeft daarmee één van de grootste en waarschijnlijk sterkste militia’s van alle huidige clans. Ze staan dan ook bekend als de onofficiële beschermers van de Pendzal clans.
Vanuit het Dugo imperium hebben sommigen problemen met clanners van werelden die voorheen tot het Dugo-imperium behoorden. Hieronder vallen naast Vtotoroj ook Cionma en Vady. Clanners van deze werelden kunnen door hen gezien worden als verraders van het imperium. Deze clanners kunnen daardoor te maken krijgen met afkeuring of kille reacties als deze informatie bij Dugo bekend wordt. Mocht blijken dat je als clanner van deze werelden voorheen behoorde tot een Asul familie dan kan dat zelfs behoorlijk problematische vormen aannemen. Zoals niet meer met je willen praten, je uit de weg gaan of iemand anders vragen voor een taak waar jij ook geschikt voor bent. (Als je hiermee wil spelen overleg dan eerst met een SL. Dit valt onder opt-in spel, oftewel, als je kiest voor deze extra handicap / dit geheim in je achtergrond, dan kies je daarmee ook voor de mogelijke reacties van Dugo spelers).
Vanaf Vtotoroj trekken veel Militia eenheden en individuele Militia strijders naar de frontlinies om te strijden tegen de bedreiging van het onbekende ras. Ook veel monteurs en technici komen van Vtotoroj om te werken aan portalen verspreid over het gehele universum.
Cionma
Bekende clans: Honar, Chitrov
Oorsprong: Dugo
Klimaat: Gemengd
Hoofstad: Galinagrad
Stad: Yuliaev
Deze voormalig Dugo planeet kent veel industrie en is de bakermat van de Portaal techniek. Het was namelijk op Cionma waar het portaal is uitgevonden. Ondanks dat de uitvinding hier werd gedaan is het eerste interplanetaire portaal niet hier, maar op buurplaneet Vtotoroj gebouwd . Net als Vtotoroj kent Cionma een lange en zware geschiedenis met het Dugo Imperium. De planeet zelf is niet rijk aan grondstoffen en was net als Vtororoj een industrie planeet voor het Dugo Imperium. Tijdens de Onafhankelijkheidsoorlog tussen 23 en 28NT werd de gehele industrie door het Imperium vernietigd en deze is eigenlijk nooit meer in haar oude glorie hersteld. Ondanks alle grote tegenslagen hebben de Cionmanen een goede arbeidsethos en weten zij wat hard werken is. Uit deze puinhopen leerden zij met minimale middelen, maximale uitkomst te behalen.
Aan de leiding staan de Honar welke bekend staan om hun technische vernuftigheid en zij hebben hun hoofdkwartier in de hoofdstad Galinagrad. Momenteel leveren zij ook de voorzitter van de Clanraad; de Brataniye Doska. Dit is Sabas Barmoncov, hij ligt sinds 239NT, de start van de tweede Alien oorlog in coma . Desondanks is er tot op heden nog steeds geen vervanger aangewezen. Over de gehele planeet staan ontwikkelingsbedrijven en in mindere mate ook fabrieken. Ook veel universiteiten gespecialiseerd in Portaal theorie en andere wetenschappelijke velden zijn hier gevestigd. Er wordt nauw samengewerkt met Vtotoroj om de portaaltechnieken constant verder te ontwikkelen. Naast de Honar clan zijn er nog vele andere kleinere clans wetenschappelijk actief op Cionma. Waaronder de Chitrov clan, gevestigd in de kleine stad Yuliaev. Deze stad is vernoemd naar de wetenschapster Yulia Sergeev en voormalig leider van de Chitrov clan die direct na de Scheuringsoorlog zo’n 57 jaar geleden actief was in het wetenschappelijk veld op Cionma en pionier was in de Portaal Techniek. Veel nieuwe uitvindingen en ideeën komen dan ook van Cionma. Het is al in al een zeer bedrijvige planeet met een ijverige en inventieve bevolking. Het is ook geen wonder dat veel ingenieurs en wetenschappers van deze planeet komen of op zijn minst hier hebben gestudeerd. Zeker als je meer wilt weten over de theorie achter het Portaal is dit de planeet waar je zijn moet. Maar ook op andere wetenschappelijke velden zijn ze hier actief.
Vanwege de bezetting door het Dugo Imperium tijdens de Scheuringsoorlog die 57 jaar geleden eindigde in 183NT zijn de oudere generaties op Cionma nog steeds op hun hoede als het op het Imperium aankomt. Nadat Imperium troepen door de verdedigingslinies van zowel de Pendzal clans als de Aquila republiek waren gebroken ontstonden er op de planeet diverse verzets cellen. Eén van de verzetsstrijders uit die tijd was Galina Medvedeva die na de Scheuringsoorlog de leider werd van de Honar clan. Na deze oorlog is de naam van de hoofdstad veranderd en naar haar vernoemd en heet sindsdien Galinagrad. Strijders zijn de Cionmanen van nature niet, maar ze gaan dan ook uit van het principe dat wie niet sterk is slim moet zijn. De weinige militia’s die Cionma heeft bestaan dan ook voornamelijk uit combat engineers. Verder heeft de planeet drie manen. Eén hiervan is privé eigendom, deze maan draagt de naam Cionma Tertius. Het is niet openbaar bekend wie de exacte eigenaar is van deze maan.
Vanuit het Dugo imperium hebben sommigen problemen met clanners van werelden die voorheen tot het Dugo-imperium behoorden. Hieronder vallen naast Cionma ook Vtotoroj en Vady. Clanners van deze werelden kunnen door hen gezien worden als verraders van het imperium. Deze clanners kunnen daardoor te maken krijgen met afkeuring of kille reacties als deze informatie bij Dugo bekend wordt. Mocht blijken dat je als clanner van deze werelden voorheen behoorde tot een Asul familie dan kan dat zelfs behoorlijk problematische vormen aannemen. Zoals niet meer met je willen praten, je uit de weg gaan of iemand anders vragen voor een taak waar jij ook geschikt voor bent. (Als je hiermee wil spelen overleg dan eerst met een SL. Dit valt onder opt-in spel, oftewel, als je kiest voor deze extra handicap / dit geheim in je achtergrond, dan kies je daarmee ook voor de mogelijke reacties van Dugo spelers).
Door het overschot van goede wetenschappers en ingenieurs proberen veel van hen dan ook na hun studie het geluk te vinden buiten Cionma. Hier zitten veel Portaal ingenieurs tussen die gaan werken aan portalen verspreid door het universum maar ook onderzoekers van alle andere bekende wetenschappelijke gebieden.
Ziamlia
Bekende clans: Vukov
Oorsprong: Aquila
Klimaat: Gemengd
Stad: Seredina Nigde
De Revolutie heeft gefaald op voormalig Aquila planeet Ziamlia.
De planeet was vroeg in de oorlog bevrijd, maar de verschillende verzetsgroepen hadden radicaal andere ideeën over de toekomst van zelfbestuur. Twee decennia na de bevrijding gleed de planeet af in anarchie, en is dit nooit te boven gekomen. Planetaire infrastructuur raakte in verval, en de bevolking leeft al eeuwen in de resulterende constant afbrokkelende ghetto's gevuld met enorme flatgebouwen, loodsen, zelfgebouwde krotten van slechte kwaliteit dura-staal of in bootjes op de rivier. De steden op de planeet zijn door de tijd heen samengeklonterd tot één enorme stad die nooit slaapt; Seredina Nigde. In de ontelbare districten van de stad draaien Fabrieken 24 uur door, dreunt muziek uit de kroegen, dancings en bordelen en probeert menig bewoner diens hoofd boven water te houden. Op Ziamlia geldt het recht van de sterksten en de meeste clanleiders regeren dan ook met de ijzeren vuist. De meest ongure elementen van de Pendzal samenleving maar ook van daarbuiten komen er samen, en een niet aflatende strijd tussen de verschillende straatbendes definieert het straatbeeld. Naast straatbendes hebben ook piraten clans grote delen territorium geclaimd waar een redelijk bestaan valt te verdienen aan het repareren en bergen van immer drukke piratenschepen. Veel van de Pendzal op Ziamlia werken tegen wil en dank voor een crimineel imperium of de andere om veiligheid en inkomen te garanderen. Het leven is er hard en kort. De ene zijn dood is de ander zijn brood. Menig Ziamliaan profiteert dan ook van de chaos op Ziamlia. Wat kapot gemaakt wordt moet immers ook weer gerepareerd worden. Eén van de weinige stabiele factoren op Ziamlia is Alterius Vitae, de zorggever op de planeet. Hier zorgen verschillende clans voor een onpartijdige omgeving. De neutraliteit van de zorg staat boven alle clans en iedere clan die zorg wil zal zich hier aan houden. Een clan die de status quo verstoord, zal bij geen enkel ziekenhuis meer terecht kunnen. Eén van de meer opmerkelijke culturele gewaarwordingen op Ziamlia betreft het huwelijk. Deze duurt gemiddeld zo’n drie dagen, en dan is één van de echtgenoten overleden, meestal vermoord door de ander. Het traditionele huwelijksgeschenk binnen de meeste clans is dan ook een kogel, of een ander dodelijk voorwerp. Één voor elk van de echtgenoten. Het hoeft ook niet gebonden te zijn aan één geslacht of persoon. Monogamie is een keuze, op Ziamlia, meer uitzondering dan regel.
Ziamlia grenst direct aan territoria van het Imperium en de Republiek, en grensbewaking is er een enorme uitdaging voor hen. Met enige regelmaat grijpen ordehandhaving troepen van deze facties in om hun gebieden te beschermen, en ze doen constant hun beklag bij de Clans over de Ziamliaanse piraten. Ook hun directe buren op Pendzal planeet Zorki krijgen amper tot geen vat op hun Ziamliaanse buren en ondervinden veel overlast. Onder de Pendzal van andere planeten worden Ziamlianen veelal als paria behandeld. Op de krakkemikkige landingsvelden is van alles te koop, zelfs slaven voor o.a. illegale medische experimenten, en dit gaat ook de Clanraad te ver. Ziamlia is de enige Clan planeet die ooit een waarschuwing voor wanbeleid heeft gekregen van de Clans. Het is dan ook geen toeval dat Ziamlia geen vertegenwoordiger heeft in de clanraad, de Brataniye Doska. Verbazend is het niet dat veel Ziamlianen proberen de planeet te ontvluchten als ze de kans krijgen.
Zorki
Bekende clans: Mudrasc, Nadzieja
Oorsprong: Aquila
Klimaat: Gemengd
Hoofdstad: Nieuw Tebras / New Tebras
Steden: The Knives, Bhádüm T'ch
Deze voormalig Aquila planeet ligt van alle planeten in het universum het dichtste bij de oorspronkelijke moederplaneet Tebras welke onbereikbaar is geraakt door levensgevaarlijke straling in het gebied. De directie omgeving van Zorki wordt geteisterd door verschillendee asteroïde velden in het gebied. De oorspronkelijke naam die de Aquila Republiek aan de planeet Zorki gaf is in de vergetelheid geraakt. De hoofdstad is vernoemd naar de voormalig moederplaneet en heet Nieuw Tebras. Deze naam draagt de stad al sinds dat deze is gesticht tijdens het bewind van de Aquila Republiek en is na de onafhankelijkheidsoorlog niet veranderd.
De ligging zo dichtbij moederplaneet Tebras heeft grote invloed gehad op de bewoners van Zorki. Al sinds het begin is er strijd tussen de twee grootste clans de Mudrasc en Nadzieja. De strijd komt voor uit de verschillende filosofieën die zijn ontstaan vanuit de theorieën over wat er ooit heeft plaatsgevonden op moederplaneet Tebras. Veel bewoners hangen één van deze twee “waarheden” aan, maar er zijn ook veel alternatieve variaties op deze originele twee. Het is iets wat door heel de cultuur zit verwerven. Dit leidde bijna tot een burgeroorlog in 91 NT wat Yekaterina Dolgorukova, toen de Leider van de Pendzal clans, dwong tot persoonlijk ingrijpen op Zorki. Zij liet alle kopstukken van de Mudrasc en Nadzieja opsluiten en onderhandelde met de nieuwe leiders. In de nieuwe overeenkomst moesten de Mudrasc en de Nadzieja de macht delen. Beide filosofieën over de thuisplaneet bleven naast elkaar bestaan, maar kregen sindsdien in de politiek minder invloed. Deze gebeurtenis wordt door de Zorkianen nog steeds als een grote schande gezien. Sommige namen het de Zorkiaanse clanleiders kwalijk, anderen vonden dat Yekaterina van de Sonca clan niet het recht had op deze manier in te grijpen. Verder krijgt Zorki van alle Pendzal de meeste klachten te verduren over hun buren op Ziamlia. Ook de handelsroutes naar Zorki worden zwaar verstoord door Ziamliaanse piraten. In het verleden is er geprobeerd iets aan te doen maar de clans op Zorki hebben het over het algemeen te druk met elkaar om echt zoden aan de dijk te kunnen zetten. Veel Zorkianen moeten hierdoor niks hebben van hun Ziamliaanse buren.
Regelmatig vinden astroiden diens weg naar de dampkring van Zorki en storten uiteindelijk neer op de planeet. Hierdoor hebben de lokale clans over de jaren veel tijd gestoken in manieren om zich hiertegen de beschermen. In de begin jaren probeerde de clans afzonderlijk zich te beschermen door verschillende vormen van afweergeschut te bouwen op de grond. Dit bleek maar beperkt effectief waardoor vele clanners het zich een gewoonte maakte hun huizen grotendeels ondergronds te bouwen met stevige daken. In essentie stevige ondergrondse bunkers eigenlijk. In latere jaren zijn verschillende clans gaan experimenteren met “shielding”. Een enkele clan lukte het een shield on-line te krijgen maar dit had tot effect dat het hele dorp zonder energie kwam te zitten. De energie die zo’n shield vraagt bleek niet efficient genoeg om bruikbaar te zijn. Toch probeert menig techneut op Zorki nog steeds een shield te ontwikkelen wat energie efficient genoeg is om bruikbaar te zijn. Tot op heden zonder success. Dit heeft tot resultaat gehad dat de Zorkianen tegenwoordig experts zijn op het gebied van personal shielding. De meeste Zorkianen verkiezen dan ook een persoonlijk shield boven een kogelvrij pak. Toen het afweergeschut op de grond niet effectief genoeg bleek zijn de clans turrets gaan bouwen welke ze in een baan om de planeet hebben geschoten. Deze zijn in staat meerdere astroiden kapot te schieten. Eens in de zoveel maanden komen er zulke sterke astroiden regens dat zelfs de turrets het niet aan kunnen en de Zorkianen weer aangewezen zijn op hun bunkers. In deze seizoenen leven de Zorkianen vooral ondergronds. Ze hebben dan ook hele tunnelstelsels gebouwd om hun maatschappij tijdens zo’n seizoen draaiende te houden. Ook kent de planeet een effectief alarm systeem om de bevolking te waarschuwen bij een dreigende astroïde inslag.
Zorki kent desondanks veel stedelijke gebieden. In iedere stad is wel een gebouw te vinden die de ‘waarheid’ beschermt: een bijna religieuze plek waar clanleden samenkomen om de ‘waarheid’ te bestuderen. Sommige bewoners kiezen ervoor om hun planeet te verlaten om hun versie van de waarheid over Tebras te delen met de rest van het universum, er over te discussiëren of juist om het allemaal te ontvluchten. Vanwege de constante hinder van de Ziamliaanse piraten in de regio zoeken ook veel handelaren en piloten hun heil buiten Zorki. De piloten van Zorki staan bekend om hun vliegkunsten vanwege de vele asteroïde velden die het gebied plagen. Verder kent de planeet veel expertise op het gebied van “shielding” en bouwkunde. Er zijn dan ook veel monteurs en ontwerpers gespecialiseerd in dit veld.
Vady
Bekende clans: Liudzi, Taniec
Oorsprong: Dugo
Klimaat: Gemengd
Hoofdstad: Dengigrad
Deze ex Dugo planeet is de financiële motor van de Pendzal.
Dit komt vanwege de Liudzi. Een clan die gesticht is door ex Sona die Ghara waren ontvlucht vanwege het virus welke heerste tussen 83 en 88 NT. Zij kregen hier toestemming voor van de Taniec clan. De regering van de Sona heeft nadat het virus was verslagen door de Ekanesh de bewoners van Vady bedankt voor het opvangen van Sona vluchtelingen. Vady heeft tot op de dag van vandaag goede banden met de Sona. Gezien de Ekanesh het virus wisten te verslaan zijn er ook aardig wat gelovers van Maïr te vinden op Vady. De Liudzi brachten de economie van Vady op gang. Door hun successen en verschillende donaties die ze deden aan andere clans kregen ze het zelfs voor elkaar om in 208 NT de voorzitter van de Clanraad; de Brataniye Doska te mogen leveren. Dit werd Nikifor. In 230 NT stapte hij weer op, tot op de dag van vandaag is het nooit duidelijk geworden waarom hij dit deed. Tevens gaf de Liudzi clan hun positie op als Hoofd Clan op en werd de Taniec Clan weer de hoofdclan op Vady.
Omdat Vady sinds de onafhankelijkheidsoorlog altijd in de luwte heeft gelegen tijdens de oorlogen die daarna kwamen heeft Vady geen grote militia en heeft de economie kans gehad op te bloeien. Er is dan ook veel bedrijvigheid op Vady en veel bedrijven zowel van binnen als buiten de Pendzal hebben hier een kantoor. Dit komt omdat Vady veel vrijere handels en belastingregels heeft dan de meeste andere planeten. De bewoners van Vady zien het als een sport om de Sona af te troeven als het gaat om zakelijke deals. Ook zijn er verschillende beursgebouwen en hallen waar allerlei beurzen en lezingen gehouden worden. Vanwege de Liudzi clan en hun geschiedenis met het Virus is er veel geïnvesteerd in medische kennis en onderzoek. Er staan dan ook veel medische bedrijven en instellingen op Vady. Vanwege de dichte ligging met de Sona zijn er relatief veel instellingen gespecialiseerd in plastische chirurgie en andere luxe medische behandelingen. Naast de Sona vind je vanwege de ligging ten opzichte van het Imperium ook redelijk wat Dugo die hier komen voor de handel. Daarnaast is ook de entertainment industrie booming op Vady. De planeet is dan ook ruimschoots gevuld met Casino’s, exclusieve restaurants, dure clubs en vele amusumentsparken. Hier zijn ook allerlei soorten shows en voorstellingen te zien. Ook zijn er verschillende bedrijven welke space cruises aanbieden voornamelijk van en naar de planeten in Sona space. Zowel investeerders, zakenlui en medici zoeken regelmatig nieuwe uitdagingen en kansen buiten Vady.
Vanuit het Dugo imperium hebben sommigen problemen met clanners van werelden die voorheen tot het Dugo-imperium behoorden. Hieronder vallen naast Vady ook Cionma en Vtotoroj. Wel geldt dit voor Vady minder sterk dan de andere twee planeten. Dit komt omdat Vady veel immigranten kent vanaf andere werelden. Clanners van Vady, Cionma en Vtotoroj kunnen door Dugo gezien worden als verraders van het imperium. Deze clanners kunnen daardoor te maken krijgen met afkeuring of kille reacties als deze informatie bij Dugo bekend wordt. Mocht blijken dat je als clanner van deze werelden voorheen behoorde tot een Asul familie dan kan dat zelfs behoorlijk problematische vormen aannemen. Zoals niet meer met je willen praten, je uit de weg gaan of iemand anders vragen voor een taak waar jij ook geschikt voor bent. (Als je hiermee wil spelen overleg dan eerst met een SL. Dit valt onder opt-in spel, oftewel, als je kiest voor deze extra handicap / dit geheim in je achtergrond, dan kies je daarmee ook voor de mogelijke reacties van Dugo spelers).
New Space: Nadz, Ruda & Zyccio
Bekende clans: verschillende clans zijn aanwezig
Oorsprong: nieuw verworven gebied
Ruda, Nadz en Zyccio zijn de nieuwste koloniën van de Pendzal. Zij zijn gesticht na de tweede zoektocht naar nieuw gebied in 83NT. Echter na de komst van het virus werden ze verlaten en raakten de achtergebleven gebouwen in verval. Toen in 130NT de Pendzal terugkeerden naar de verlaten koloniën bleek Nadz het meest geschikt voor kolonisatie. Ruda en Zyccio bevatten veel grondstoffen maar waren eigenlijk meer zwevende rotsblokken dan planeten waar grote kolonisatie mogelijk was. Dit zijn dan ook hoofdzakelijk mijnkolonies waar men delft naar grondstoffen.
Nadz
Bekende clans: verschillende clans zijn aanwezig
Oorsprong: nieuw verworven gebied
Hoofdstad: Nadz Stad / Nadz City
Andere bekenden plaatsen: Onachbin & Point Hope
Nadz is het centrum van het nieuwe gebied van de Pendzal, iedereen die naar Ruda of Zyccio wil gaan, kan daar komen via vanaf Nadz. Ook iedereen die naar Eos vertrekt doet dit via Nadz maar dan wel via het portaal in de hoofdstad welke in verbinding staat met het portaal op EOS. Net als de ‘oude’ wereld, kent Nadz verschillende clans. Dit zijn clans die hun gebied wilden uitbreiden, of clans die verstoten zijn van de andere planeten, of vrijwillig het ‘oude’ universum hebben verlaten om hun geluk te zoeken. Nadz heeft in tegenstelling tot de meeste Pendzal planeten geen hoofd-clan.
De planeet is weer opgebouwd uit de verwoestingen van de eerste oorlog tegen het onbekende ras en de stad Nadz floreert. Zeker sinds de komst van het portaal naar EOS is Nadz een centrale hub geworden in het nieuw verworven gebied. Het ICC houdt Nadz echter wel goed in de gaten en de lokale Pendzal balanceren constant tussen de regels van het ICC en de vrije mentaliteit waar de Pendzal om bekend staan. Het ICC heeft sinds het stichten van EOS een grote aanwezigheid op Nadz.
De hoofdstad ook genaamd Nadz is de grootste stad van de planeet. In nagenoeg ieder district is wel een ziekenhuis en een weeshuis te vinden. Dit is ontstaan na de eerste oorlog tegen het onbekende ras en heeft weer een opleving gekregen na het uitbreken van de tweede oorlog tegen het onbekende ras. In een van de districten is ook de Universiteit van Mazyr te vinden. Deze onderwijsinstelling heeft vele opleidingen waaronder de technische faculteit, een medisch opleidingscentrum en een vooraanstaande biochemische studiecentrum waar veel baanbrekende ontdekkingen worden gedaan. Ook wordt er veel handel gedreven in de grondstoffen welke gedelft worden op Ruda en Zyccio en er zijn dan ook een aardig aantal veilinghallen te vinden op Nadz.
Naast de hoofdstad zijn er nog verschillende andere plaatsen waaronder het grimmige mijnstadje Onachbin waar een familie genaamd Gagarin met de scepter zwaait en Point Hope. Point Hope is ook een mijnstadje enkel wordt deze gerund door het bedrijf Balecaster Mining.
Oorlog op Nadz.
Nadz heeft behoorlijk veel strijd gezien in zowel de eerste oorlog met het onbekende ras als de huidige. In de eerste oorlog gingen de Pendzal van Ruda en Zyccio allemaal naar Nadz om de planeet te verdedigen. Veel Pendzal verloren het leven, maar ze hielden stand. De verlaten planeten Ruda en Zyccio werden echter totaal verwoest in de eerste oorlog om later weer herbouwd te worden.
In de tweede oorlog die nog steeds voortduurt hebben de Pendzal van kolonie EOS geholpen de planeet te ontzetten van het onbekende ras. Tijdens de ontzetting van Nadz viel op de hoofdstad een grote bom, deze was gericht op de vliegbasis. Bij deze aanval vielen veel slachtoffers, de slachtoffers waren niet enkel Pendzal maar ook soldaten en vrijwilligers vanuit de andere facties. Na deze aanval werd een groot tegenoffensief ingezet en uiteindelijk trokken de meeste aanvallende Alien troepen zich terug. Momenteel is het relatief rustig op Nadz maar de oorlog met het onbekende ras houdt aan en de dreiging van een nieuw offensief van de vijand hangt in de lucht.
“Het stof was hoog, de vallende bommen, het gieren van de schepen boven ons.
Ik heb nooit geweten wie er boven ons vloog toen de bom neerviel, vriend of vijand?
Het gillen van de bom deed mij toen opkijken en op het moment dat ik wilde rennen was het al te laat.
Het laatste wat ik herinner zijn een paar handen die mij snel wegtrekken en een lichaam dat zich over mij heen vouwt.
Zodra ik mijn ogen opendoe valt mij meteen het duister en de oneindige stilte op, de zware zwarte lucht die als een deken op ons ligt. De smaak van bloed kon ik proeven op mijn lippen ook al wist ik niet precies wiens bloed het was. Niet lang daarna begon het te regenen, dikke zwarte druppels teer vielen uit de lucht vandaan en als snel werden wij omringt door plassen van teer, water en bloed.
Sinds die dag heb ik nooit meer normaal kon ademen, alles ruikt altijd naar die geur die daar hing, de geur van de dood."
- Katharina Cher, conclaaf lid namens de pendzal op EOS en gevechtspiloot op Nadz. -
Zyccio
Bekende clans: verschillende clans van de kernplaneten.
Oorsprong: nieuw verworven gebied
Klimaat: Slecht
Spaceport: Sputannost
Bekende mijn instalatie: Myshkingrad (bezit van Balecaster)
Op deze planeet zijn tegenwoordig verschillende mijnen verspreid waar allerlei grondstoffen worden gedolven door verschillende Pendzal bedrijven en clans.
Helaas is de atmosfeer grote delen van het jaar erg slecht en dan is het niet erg gezond de lucht in te ademen. Doordat de atmosfeer al zo slecht is wordt er eigenlijk geen moeite gedaan het chemische afval van de mijnbouw fatsoenlijk op te ruimen. Dit wordt niet als de moeite waard gezien omdat de planeet op de lange termijn ongeschikt is voor kolonisatie. Dit draagt uiteraard niet bij aan het verbeteren van de atmosfeer welke alleen maar slechter wordt. Een gevolg hiervan is dat seizoenen gemeten kunnen worden aan een grote elektrische storm die iedere paar maanden een ronde om de planeet maakt en lichtflitsen in de meest fantastische kleuren veroorzaakt. Na het overtrekken van de storm is de buitenlucht, hoewel ijl, enkele dagen te ademen zonder apparatuur.
De bedrijven en clans runnen vooral zichzelf en er is dan ook maar een minimale overheid aanwezig. Een aantal clans leveren voornamelijk wat militia leden voor de ordehandhaving en planetaire bescherming. De laatste verdedigingslinie van Zyccio ligt diep ondergronds in de tunnelstelsels die achtergebleven zijn door mijnbouw uit het verleden.
Een aantal aanwezige clans beheren één centrale spaceport genaamd Sputannost waarvandaan veel van de gedolven grondstoffen worden vervoerd naar Nadz. Dit is eigenlijk niets meer dan een grote loods en verschillende docking stations voor de freighters die de grondstoffen komen afhalen en voorraden komen afgeven. Dit was tot voor kort noodzaak gezien er op de planeet zelf geen Portaal aanwezig was. In de eerste helft van het jaar 240NT is echter de bouw van een portaal op Zyccio afgerond. De transporten waren sinds het uitbreken van de tweede Alien oorlog niet zonder risico. Een aantal clans hadden zelf militia eenheden gestuurd ter beveiliging van de konvooien. Enkel deze waren niet toereikend genoeg. Er zijn dan ook een aantal beveiligingsbedrijven die hun diensten aanboden voor de beveiliging van de konvooien tussen Zyccio en Nadz. Welke invloed het nieuwe portaal zal hebben op de huidige status quo op Zyccio is afwachten. Maar dat het makkelijker en veiliger is geworden om mensen en goederen van en naar Zyccio te transporteren staat vast.
De verschillende bedrijven hebben zelf ook wat kleinere ports waar vanaf voornamelijk kleinere mining crafts worden gelanceerd welke uit de naburige asteroïdengordel kleine hoeveelheden kostbare grondstoffen delven. Dit gebeurd door middel van on-site extraction of planetary collision mining waarbij een asteroide op ramkoers met de planeet gebracht wordt. Officieel is dit nooit bewezen maar er wordt beweerd dat sommige van deze kleinere ports ook fungeren als hubs voor verschillende smokkelroutes. Eén van de bedrijven actief op Zyccio is Balecaster Mining, zij bezitten één van de mijninstalaties op deze planeet en deze draagt de naam Myshkingrad. Vrij weinig is bekend over deze gesloten gemeenschap.
Ruda
Bekende clans: verschillende clans van de kernplaneten.
Oorsprong: nieuw verworven gebied
Klimaat: Tropisch
Spaceport: Amera
Bekende mijnbouw instalatie: D'yavoly Podmyshki
Ruda is een relatief kleine planeet, maar door de metaalrijke kern kent men er toch een standaard zwaartekracht. Deze rijkdom aan metalen is ook de reden dat er al vroeg in de geschiedenis van New Space een kolonie is gesticht. Het eerste kolonie schip landde in de enorme krater die D'yavoly Podmyshki genoemd werd vanwege de bijna ondragelijke zwavelstank die uit de diepere aardlagen naar boven walmen door scheuren in de ondergrond. Deze scheuren zorgden ervoor dat de ertsen van Ruda makkelijk gewonnen kunnen worden en dat de begroeiing in de krater niet de overhand neemt. Toch is het er niet prettig wonen. Al snel ontstond er een ruimte haven aan de buitenrand van de krater waar men geen last had van de zwaveldampen.
De ruimtehaven Amera herbergt tegenwoordig een aanzienlijk aantal inwoners en is een bedrijvige industriestad met een eigen Portaal. Tot voor kort leefden de Pendzal van verschillende clans in vrede naast elkaar en was er weinig sprake van overheidsbemoeienis of noodzaak daar toe. Vooral vanuit Ziamlia zag Ruda in haar begindagen een grote toestroom aan kolonisten.
In maart 240 NT heeft Nestor Vukov zich gevestigd op Ruda. Hij heeft met een groep afvallige Vukov een manifest uitgevaardigd en de eerste stappen gezet in de wording van een clan op Ruda, de clan Sjlotka. Veel leden van deze nieuwe clan zijn oorspronkelijk afkomstig van Ziamlia. Dit heeft tot grote onrust en rellen geleidt op Ruda toen de ene na de andere groep Pendzal manifesten en tegen-manifesten schreven.
De verschillende groeperingen streden om de macht en het bestuur over Amera en het bijbehorende Portaal. De mijnbouw instalatie D'yavoly Podmyshki was enige tijd in handen van Nestor Vukov. In de straten van Amera zijn dagelijks rellen en opstootjes. In kleinere gemeenschappen op de planeet hebben vluchtelingen zich teruggetrokken in de hoop in de dichte jungle te kunnen onderduiken totdat het geweld is bedaard. Ordetroepen waren er niet of nauwelijks. De enige bewaking was in dienst van een private mijnbouwonderneming die inmiddels failliet verklaard is. In mei 240 NT vielen troepen van Vladimir Vukov Ruda binnen en arresteerde diens familielid Nestor Vukov. Lokaal bestuurder Natanya Tzanev wie ook op Vladimirs arrestatie lijst stond wist te ontkomen. De troepen van Vladimir Vukov droegen een embleem bestaande uit drie slangen en noemen zichzelf de "Sandsnakes".
Het is onduidelijk hoeveel kleinere gemeenschappen er zijn op Ruda en waar ze zich precies bevinden. De dichte jungle maakt het bijna onmogelijk om ze allemaal in kaart te brengen, zeker omdat een groot aantal van hen nadrukkelijk niet gevonden wil worden.