This setting has a thousand stories, a microcosm of actions where we all matter...

Time Flies: Concept Introductie document

"Time flies" wordt een discord evenement. Dit is anders dan een evenement zoals we deze gewend zijn. Toch zal bijna alles zal hetzelfde zijn. We kunnen kostuums dragen, we kunnen met elkaar babbelen, en we creëren gezamenlijk een verhaal. Allemaal oude vertrouwde onderdelen die we allemaal herkennen.

 Toch zijn er ook verschillen en daarom is er dit introductie document. Logischerwijs kunnen we niet alles hetzelfde doen, doordat we niet meer binnen 1.5 meter van elkaar mogen komen. Er zijn 3 belangrijke verschillen:

 

  1. Als eerste zul je in plaats van fysieke interactie, interactie hebben over voice&video over discord.
  2. Verder verdelen we iedereen over 4 groepen van 5 man. Discord gesprekken worden nogal chaotisch als je er meer dan 5 mensen in zet.
  3. Als laatste is er het verschil hoe je zult interacteren met de wereld en hoe je de wereld verandert. Dit gebeurt via multiple choice opties waar je met je medespelers over discussieert.  

 

Waar het op neerkomt is het volgende: Als je ooit eerder een evenement gedaan hebt en je kunt multiple choice vragen beantwoorden, dan kun je meedoen met "Time flies."

 

Als je het lezen beperkt wilt houden, dan raad ik aan om de korte uitleg van 1 pagina te lezen. Als je dat gelezen hebt en begrijpt, dan snap je alles wat je nodig hebt om te kunnen spelen.

 

Veel plezier!

Christian en Julian.


Korte uitleg

  • Doel: Het doel is om samen met 4 groepen tijdreizigers de derde wereld oorlog te voorkomen.
  • Hoe: Jullie krijgen per groep multiple choice vragen. Elk antwoord zetten jullie is het ‘SL ondersteuningskanaal.’ Bijvoorbeeld: "Amsterdam B, plus 1 rijkdom."  
  • Elk antwoord, (de)stabiliseert de groepsoverstijgende tijdlijn met ergens tussen de +20 en -20 ‘Dewitts.’ Het doel is om boven +80 of -80, maar niet boven de +100 of -100, uit te komen.
  • Elk antwoord, heeft ook effect op jullie individuele groep. Jullie karakters blijven leven in de tijdsperiode waar jullie naar teruggestuurd zijn. Jullie karakters gaan na het evenement met ‘pensioen’ in de tijdsperiode die jullie zelf gecreëerd hebben.
  • Elke vraag kan daarnaast zelfs invloed hebben op jouw individuele karakter. Jullie beslissen zelf wie van de groep beïnvloed wordt door jullie keuze. Als er bijvoorbeeld 1 rijkdom verkregen/verloren wordt door een keuze, dan mogen jullie onderling bepalen wie van de vijf precies de rijkdom verkrijgt/verliest. Deze wisselingen zet je ook in het ‘antwoordkanaal en houden jullie zelf bij.’ Bijvoorbeeld: ‘Alesia C, plus 1 invloed, min een rijkdom.’ De volgende gevolgen kunnen er zijn:
  • Individuele karakters kunnen rijkdom verkrijgen: Dit gaat om miljoenen in 2020 geld. Als je rijk bent aan het einde van het evenement, dan heeft je karakter het beste ‘ pensioen’  wat hij/zij zich kan wensen.
  • Individuele karakters kunnen invloed verkrijgen: Dit betekent dat je contacten krijgt bij een politiek, economisch of religieus orgaan tot op zo’n niveau dat je de keuzes van deze organen kunt beïnvloeden. Als je invloed hebt aan het einde van het evenement, dan kan je karakter voor zichzelf een goede baan regelen, en heb je een heel erg goed ‘pensioen’ na het einde van het evenement.
  • Individuele karakters kunnen een lening verkrijgen: Dit geeft je de mogelijkheid om miljoenen te lenen in 2020 geld. Als je een lening afgesloten hebt en je karakter heeft dit goed geïnvesteerd en krijgt zijn geld terug, dan heeft je karakter een goed ‘pensioen.’ Je kunt rentenieren. Als je je karakter over de balk hebt gegooid, dan ben je de rest van je leven bezig om dit geld af te betalen. Dit is een slecht pensioen.
  • Individuele karakters kunnen de mogelijkheid tot fraude verkrijgen. Dit betekent dat je karakter de mogelijkheid krijgt om geld achterover te drukken, mensen te chanteren, etc. Fraude is gevaarlijk en kan ervoor zorgen dat je karakter in de gevangenis beland. Dit is het slechtste pensioen. Als je karakter zijn mogelijkheid tot fraude niet gebruikt, dan vervalt de mogelijkheid na het evenement en heeft het verder geen invloed op het ‘pensioen’  van je karakter.
  • Als jullie ergens echt niet uit komen, dan kunnen jullie de supercomputer vragen stellen. Elke vraag die jullie de supercomputer stellen, stabiliseert de tijdlijn meer en meer. Dit betekent dat bij elke berekening de grafiek meer naar 0 toe gaat. Dus de eerste vraag stabiliseert de tijdlijn 1 Dewit. De tweede vraag stabiliseert de tijdlijn 2 Dewits.  De derde vraag stabiliseert de tijdlijn 4 Dewits. De 8ste vraag stabiliseert de tijdlijn 128 dewits, oftewel de 8ste vraag stellen stabiliseert de tijdlijn gelijk terug naar 0.
  • Als laatste zijn er een aantal regels:
  • Je mag niemand vermoorden zonder toestemming van de supercomputer.
  • Je mag geen kinderen krijgen als tijdreiziger.
  • Je mag je commmunicatie-implantaat die ervoor zorgt dat je kunt praten met elkaar en de toekomst niet verwijderen.

 

Structuur Time Flies

De wereld is even anders dan anders. Dit betekent dat wat we gewend zijn tijdelijk niet mogelijk is. Dit kunnen we zien als een tegenslag. We kunnen ook kijken of we onze evenementen op een andere manier kunnen voortzetten. Wie weet leren we met z’n allen het e.e.a. wat we later weer kunnen gebruiken om onze evenementen beter te maken dan ooit tevoren.

 

Time flies is gebouwd op het idee ‘een beetje van het oude en een beetje nieuw.’

 

De twee bouwstenen waarop dit evenement gemaakt is, zijn ‘Romanesque’ en ‘hypertext literatuur.’

 

Romanesque is bekend. Misschien dat je de naam niet herkent, maar als je op een evenement hebt gespeeld met voorgeschreven karakters in Nederland, dan heb je het waarschijnlijk al een keer gedaan. Mocht je hier meer over willen weten, dan kun je ons mailen op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Hypertext literature is niet bekend in onze scene en is het stukje ‘nieuw.’

 

Hypertext literatuur klinkt erg moeilijk, maar is eigenlijk erg makkelijk. Je herinnert je wellicht de oude ' choose your own adventure'  boeken? Daarin had je elke keer verschillende keuzes a, b, c of d en afhankelijk van je keuze wandelde je een ander pad af. Zo ‘creeer je je eigen verhaal.’ Dat is de basis van hypertext literature in het kort.

 

Het verschil tussen de ‘choose your own adventure’ boeken en Time flies is dat bij Time flies je niet in je eentje de beslissingen maakt. De groep bepaalt, het liefst unaniem natuurlijk, welke optie het gaat worden. Waarna er een nieuwe keuze gemaakt zal moeten worden.

 

Met de combinatie van deze twee hopen we te bereiken dat groepen gaan overleggen en roleplayen over de keuzes die gemaakt moeten worden.

 

NB: Je krijgt van ons een personage toegewezen en we proberen iedereen te voorzien van een leuke uitdaging en rollenspel ervaring. We proberen deze personages af te stemmen op jou als speler. Mocht je toch bij voorbaat al hele specifieke wensen hebben met betrekking tot bijvoorbeeld het geslacht van je personage, laat het ons dan tijdig weten op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Zeker in het verleden zijn bepaalde rollen in de samenleving vaak voorbehouden aan mannen of vrouwen ook al proberen wij hier als organisatie hier rekening mee te houden, kan dit toch invloed hebben op je spelervaring. .  


Discord uitleg

Elke periode eigen keuzekanaal en voicekanaal.

Als speler heb je een rol gekregen. Dit betekent dat je bepaalde zaken wel mag en bepaalde zaken niet. Zo heb je toegang tot minimaal

  • 1 discord chat kanaal waarin de keuzes verschijnen.
  • 1 discord voicekanaal waarin de tijdreizigers met elkaar kunnen praten.
  • 1 SL chat kanaal. Hierin typen jullie je antwoorden, bijvoorbeeld Alesia optie C, minus 1 rijkdom. Ook kunnen jullie hier vragen stellen aan de SL indien nodig.

Tijdlijngrafiek

Al jullie keuzes hebben invloed op de tijdlijn. Hoe de tijdlijn ervoor staat, zien jullie in de tijdlijn grafiek. De link naar deze grafiek staat in het kanaal ‘ tijdlijngrafiek.’ Dit is een google sheet document die wordt bijgehouden door de SLs op basis van de keuzes die jullie maken.

 

Jullie kunnen aan de grafiek zien hoe jullie de tijdlijn met zijn allen beïnvloed hebben en hoeveel het op dit moment kost om een supercomputerberekening te maken. (supercomputer berekeningen worden duurder naarmate er meer gemaakt worden).

 

Video
Video is leuk, maar niet verplicht. Je kunt links beneden scherm drukken en je video streaming aanzetten. Als je geen video hebt en niets ziet, dan is het handig om toch een keer op ‘scherm’ te drukken en je desktop even te delen. Op die manier krijg je toegang tot het bekijken van anderen.


Uitleg spelerdocument en wat daarin staat

Iedere speler krijgt een spelerdocument. Hierin staat je karakter en wat je ongeveer nog weet van de tijdlijn. Andere mensen zullen andere informatie hebben. Zo hebben de mensen in Svalbard de meeste kennis van de toekomstige tijdlijn.

 

Verder staat je karakter beschreven en de doelen die je hebt.

Belangrijk: DEEL JE SPELERDOCUMENT NIET MET ANDEREN!

 

Het spelletje wordt minder waardevol voor iedereen als je al weet wie de anderen zijn en wat hun doelen zijn.

 

Dit is de reden dat Time flies maar 4 keer te spelen. Dit is omdat je elke keer een andere tijdlijn speelt en andere karakters die je nog niet kent.


 

Transparantie/optionele exta voorbereiding

Alles wat hieronder staat hoef je niet te weten. Er staan geen spoilers in, maar wel veel extra informatie. Dit is specifiek gericht op mensen die graag alles zo goed mogelijk willen voorbereiden, of mensen die transparantie belangrijk vinden.

 

Dit stukje kun je ook goed gebruiken als naslagwerk. Je mag zelf kiezen wat je karakter hiervan weet of wat hij/zij niet weet of vergeten is.

 

Karakters kunnen

  • Rijkdom verkrijgen
  • Invloed verkrijgen
  • Leningen afsluiten
  • Fraude plegen
  • Gratis gesprekken tussen de tijdsperiodes
  • Gratis Supercomputer berekeningen

 

 


Svalbard 2185 na christus
  • Is meer support, keuzes (de)stabiliseren de tijdlijn niet heel erg.
  • Kunnen niet kijken wat de gevolgen zijn van hun beslissingen.
  • Mogen als enige van de 4 teams googlen. Het OC internet representeert een tijdlijn waarin de derde wereld oorlog NIET voorkomt en dient als ideale tijdlijn voor onze time travellers.
  • Kan gratis met het verleden bellen (lees: de andere voicekanalen in), maar er kan er maar 1 tegelijkertijd bellen. Dus er moeten 4 mensen ten alle tijden blijven in Svalbard kanaal zitten.
  • Is de enige die moorden en huwelijken kan goedkeuren om mensen uit de tijdlijn te schrijven, omdat jullie als tijdreizigers niet zelf willen verdwijnen.
  • De mensen in de toekomst mogen googlen.
  • Je zult opties krijgen om Rijkdom, Invloed, Leningen, Financiële fraude om rijk te worden, gratis gesprekken tussen tijdsperiodes en een gratis supercomputer berekeningen te geven aan je collega’s in het verleden. Je kiest welke tijdsperiode je ze wilt geven, maar niet aan wie.
  • Rijkdom is echt serieus geld, we hebben het dan over miljoenen die door de eeuwen heen grote gevolgen heeft en het leven van de persoon die het heeft, zal erg comfortabel zijn.
  • Invloed wordt vaak gekocht door een Rijkdom op te offeren en zorgt ervoor dat er lange termijn effecten bereikt kunnen worden en zorgt er ook voor dat het leven van de persoon die het heeft zeer makkelijk zal worden.
  • Een keer kan er een reset van de computer worden uitgevoerd waardoor de berekeningen weer terugvallen naar 1 DeWit om de consequenties door te rekenen. Moorden en huwelijken moeten ook berekend worden.
  • De keuzes van Svalbard hebben een impact van tussen de -5 en +5 de Wits.

 

 


Amsterdam 1720 na christus
  • Keuzes (de)stabiliseren de tijdlijn redelijk.
  • Als ze met iemand anders willen praten is het duur en moeten dit aan de SL’s vragen via het SL kanaal. De tijdlijn stabiliseert redelijk.
  • Kan alleen voor de toekomst  selectief moorden plegen door voorvaderen uit te moorden, maar dit kan alleen met toestemming van de toekomst, omdat er geen voorvaderen van de tijdsreizigers vermoord mogen worden. Dit doorrekenen kan alleen met de supercomputers van de toekomst.
  • Omkopen is extreem effectief en meestal relatief goedkoop in de gouden eeuw, omdat de meeste mensen weinig hebben.
  • Lenen is zeer makkelijk in de gouden eeuw als je een goede naam hebt op de beurs. Met een goed verhaal kom je een heel eind, maar de mensen waarvan je leent moet je wel kennen. Leningen terugbetalen is voor onze begrippen duur 20% per jaar is gangbaar.
  • Huwelijken regelen is best lastig. Je hebt verschillende religieuze overtuigingen, klasse en standen leveren moeite op, en mensen zijn mondiger en hebben vaak zelf ook inspraak in hun huwelijken. Net zoals bij moord moet er overlegd worden met de toekomst om zeker te weten dat er geen voorvaderen van de tijdreizigers geraakt worden. Met huwelijken kunnen er mensen in de toekomst verdwijnen en dit levert een stuk minder risico op voor de tijdlijn dan moord.
  • Alleen de mensen in de toekomst mogen googlen.
  • De keuzes van Amsterdam hebben een impact van tussen de -10 en +10 de Wits.

 

 


Aachen 805 na christus
  • De tijdlijn stabiliseert enorm van keuzes die gemaakt worden in Aachen.
  • Als ze met iemand anders willen praten is het heel erg duur en moeten dit aan de SL’s vragen via het SL kanaal.
  • Kan voor iedereen selectief moorden plegen door voorvaderen uit te moorden, maar dit kan alleen met toestemming van de toekomst, omdat er geen voorvaderen van de tijdsreizigers vermoord mogen worden. Dit doorrekenen kan alleen met de supercomputers van de toekomst.
  • Omkopen is extreem effectief en meestal relatief goedkoop in de middeleeuwen, omdat de meeste mensen weinig hebben en corruptie vrij gangbaar is.
  • Lenen is zeer moeilijk in de middeleeuwen en alleen mogelijk voor mensen die hoge status hebben zoals adel of bisschoppen. Als het je al lukt om te lenen, is het heel erg duur om het af te betalen. Rente van 200% per jaar is gangbaar.
  • Financiële fraude plegen is met de huidige kennis een peuleschil in de middeleeuwen. Als je een hoge positie hebt, is het extreem makkelijk om geld bij elkaar te krijgen door je organisatie te bedriegen en de kans om gepakt te worden is minimaal.
  • Huwelijken regelen is heel erg makkelijk in de middeleeuwen omdat de meeste mensen niet zoveel hebben, maar moeten net zoals moord overlegd worden met de toekomst om zeker te weten dat er geen voorvaderen van de tijdreizigers geraakt worden. Met huwelijken kunnen er mensen in de toekomst verdwijnen en dit levert een stuk minder risico op voor de tijdlijn.
  • Alleen de mensen in de toekomst mogen googlen.
  • De keuzes van Aachen hebben een impact van tussen de -15 en +15 de Wits.

 

 


 

Alesia 42 voor christus
  • Alle keuzes hebben extreem veel impact. De tijdlijn (de)stabiliseert het meest van keuzes van Alesia.
  • Als ze met iemand anders willen praten is het extreem duur en af te raden. De tijdlijn stabiliseert zo sterk dat dit de tijdlijn bijna automatisch naar 0 zet. Dit betekent dat praktisch gezien de oudheid alleen vanuit de toekomst benaderd kan worden.
  • Kan voor iedereen selectief moorden plegen door voorvaderen uit te moorden, maar dit kan alleen met toestemming van de toekomst, omdat er geen voorvaderen van de tijdreizigers vermoord mogen worden. Dit doorrekenen kan alleen met de supercomputers van de toekomst.
  • Omkopen is zo goed als de norm, relatief goedkoop en een lage pakkans en lage straffen..
  • Lenen is goed mogelijk in het Romeinse rijk met voor onze begrippen relatief hoge rentes van 20% per jaar, maar dit is goed te doen. Houd er rekening mee dat schuldslavernij in het Romeinse rijk bestaat.
  • Financiële fraude plegen is met de huidige kennis redelijk makkelijk, maar het rechtssysteem van eigendom is niet voor niets erg archaïsch; de wetten zijn relatief goed. Als je een hoge positie hebt, is het makkelijk om geld bij elkaar te krijgen door je organisatie te bedriegen, maar de kans om gepakt te worden is aanwezig als je de corruptie normen te buiten gaat.
  • Huwelijken en adopties in deze periode zijn vrij lastig te regelen. Geld alleen is zelden een motivatie voor de adel. Plus dat er 4 verschillende vormen zijn. Zelfs voor slaven is er een wettelijke regeling om te trouwen. Je kunt mensen in de toekomst laten verdwijnen door hun voorvaderen niet te laten trouwen, maar dit heeft voeten in de aarde om te regelen. Daarnaast kan het alleen met toestemming van de toekomst, omdat dit doorgerekend moet worden door de supercomputers.
  • Alleen de mensen in de toekomst mogen googlen.
  • De keuzes van Alesia hebben een impact van tussen de -20 en +20 de Wits.