This setting has a thousand stories, a microcosm of actions where we all matter...

Personages

Bij de Sona is het belangrijk verder te kijken dan hun kleding en namen. Het belangrijkste voor een Sona is te laten zien wat je bereikt met je geld. Al het geld wat je overhoudt als je sterft wordt ingenomen, dus jij moet in het hier en nu je stempel zetten. Er zijn een aantal vragen die je jezelf moet stellen als je een Sona karakter wil maken:

 

Is mijn karakter volwassen? (aka: Ben ik schuldenvrij)

Als Sona wordt je volwassen als je je ouders terugbetaalt. Later in je leven kan het zijn dat je familie voor jou schulden moet aflossen. In dat geval wordt je weer kind voor de wet, je mag niet meer zelfstandig beslissingen maken, kopen of ondernemen. Je ouders beslissen alles voor je, totdat je weer schuldenvrij bent.

 

Waar onderneemt mijn karakter?

Een volwassen Sona is altijd een ondernemer. De meeste Sona bedrijven zijn eenmansbedrijven, als speler hoef je deze eenmanszaak niet uit te werken. Alle administratieve handelingen worden in downtime (buiten de evenementen om) afgehandeld. Deze vorm van vrijheid is psychologisch belangrijk voor de Sona, aangezien ze een verleden hebben met (loon-)slavernij. Indien je met meerdere personen voor 1 bedrijf werkt, is het handig om dit bedrijf uit te werken. (de organisatie heeft een template voor bedrijven)

 

Belangrijk: Indien je huurling bent en voor een GPMU of RPMU werkt, moet je dit bedrijf uitwerken.

 

Waar investeert mijn karakter in?

Investeren definieert mede je status bij de Sona. Het zegt veel of je investeert in research, andere ondernemingen, de beurs, of productlanceringen. Hoe riskanter en hoe meer het op zou kunnen leveren, hoe meer status.    

 

Welke luxe houdt mijn karakter van?

Naast waarin je investeert, is je keuze van luxe belangrijk. Een Sona leeft maar 1 keer, dus is geriefelijkheid goud waard. Indien je weet wat de ander voor luxe prettig vind en je bied dit aan is dit een belangrijke manier om respect te tonen en status te krijgen.

 

Alleen gokken is af te raden: Gokken is voor niet-Sona. (tenzij je een sociale uitdaging wilt natuurlijk en graag het risico loopt om ‘ontdekt’ te worden)

 

Puntenverdeling

De Sona hebben meestal kennis van een scala aan vaardigheden de breedte in: Je hebt op z’n minst kennis nodig van de sector waar je onderneemt, kennis nodig van de sector waarin je investeert, kennis om je eenmanszaak te runnen en met een wapen omgaan op de koloniën is ook best lekker. Sterker nog, aangezien je financieel verantwoordelijk bent voor alle activiteiten van al je familieleden, is het aan te raden om een oogje in het zeil te kunnen houden. Wie weet wat dat neefje in die bakkerszaak uitspookt?  

 

Indien je de politiek in wilt, of politieke invloed wil uitoefenen, of politiek serieus genomen worden, dan is het helemaal zaak om van veel verschillende terreinen kennis te hebben. De politiek is een meritocratie, maar multi-inzetbare beroepsadviseurs worden vaker mee samengewerkt. Opvallen in de massa van adviseurs is moeilijk, maar als je driekwart van de opdrachten aan je voorbij moet laten gaan wordt het onmogelijk.  

 

Namen

De namen van de Sona zijn gebaseerd op het Arabisch. Qutb Rayyan verplichtte iedere immigrant om zichzelf een nieuwe naam te geven om eenheid te creëren. De Sona hebben dus namen geïnspireerd van het Arabisch, maar geen namen zoals Achmed of Fatima (dit zou te veel de ‘suspension of disbelief’ breken.

 

Kleding

De Sona hebben kleding die overeenkomt met duizend-en-één-nacht: met lagen gekleurde doeken en mantel, statige kleding, of Indiase stijl. Natuurlijk zijn er ook kostuums meer gemaakt voor expedities. Sona handelaren dragen vaak kleine handwapens, zeker wanneer zij op de koloniën zijn.